Under torsdagens workshop bearbetade vi vidare med vår kommunikationsplan. Uppgiften för detta blogginlägg var att analysera konkurrenters sätt av kommunikation. Vi har valt att analysera: Virtuella kurser vid Vasa Yrkeshögskola, Asienstudier vid Lunds universitet och Nätkurser vid Avoinyliopisto.
Virtuella kurser vid Vasa Yrkeshögskola
I syfte att jämföra hur nätkurser presenteras för studeranden så undersökte vi hur Vasa Yrkeshögskola presenterar virtuella kurser för sina studeranden. På websidan för virtuella studier nämns i huvudmenyn Cisco Network Academy (12sp), Kurser vid Finlands Virtualyrkeshögskola samt Övriga virtuella studier.
Cisco Network Academy (CNA) är ett utbildningsprogram som har utvecklats och som upprätthålls av Cisco Systems. Programmet består av fyra studiekurser (CCNA1 – CCNA4). Med hjälp av CNA-programmet lär sig studeranden att planera och upprätthålla datanät i företag. Programmet är inriktat på IP-nät, som i dag fått en allt större betydelse. Via IP-näten har studeranden möjlighet att hämta grundliga och praktiskt användbara data. Studierna inom ramen för CNA-programmet motsvarar ca trehundra traditionella lektioner, fördelade på teori och praktiska övningar. Studiematerialet består av högklassigt webbaserat material som för varje lektion innehåller målsättningar, det egentliga temat för studierna och repetitionsuppgifter. (CNA info-sida) För en studerande med teknisk inriktning ger beskrivningen en väldigt kort men utförlig sammanfattning av konkreta mål med studieprogrammet, även arbetsbördan framgår tydligt.
Under Övriga virtuella studier (Övriga virtuella studier info-sida) nämns Programmet för Asienstudier med beskrivningen: Det nationella programmet för Asienstudier är en tvärvetenskaplig studieenhet på grundstudienivå. Programmet erbjuder en stadig kunskapsbas om Öst- och Sydostasien för studerande som i sina studier eller yrkesplaner ämnar inrikta sig på Asien. Studierna ordnas som distansundervisning (internetföreläsningar, nätkurser). Programmet passar bra som ett biämne. Studerande kan även avlägga enskilda kurser från programmet. Ansökningstid till studierna börjar i oktober 2011. Ansökningsblanketten samt instruktion kan hittas iwww.asianet.fi.
Beskrivningarna för båda studieprogrammen skiljer sig i det att CNA presenteras på ett konkret sätt, vad lär man sig, vilken nytta har man av det man lärt sig samt hur mycket arbete det krävs av studeranden. Nätverket för Asienstudier finns omnämnt på flera ställen med lite olika benämningar. Asien-nätverk, Programmet för Asienstudier eller www.asianet.fi, det vore bra om det fanns ett tydligare brand eller märke för kursuppsättningen. Från beskrivningen av programmet för Asienstudier framgår det att innehållet är riktat till studeranden som är intresserade av Asien men inte desto mera konkret beskrivet vad det är man lär sig eller vilken nytta man har av kunskapen i olika situationer.
Asienstudier, Lunds universitet
Asienstudier vid Lunds universitet är en indirekt konkurent till nätverket för asienstudier som befinner sig i Sverige. En del skillnader finns, en av de största är att Lunds Asienstudier är ett komplett masterprogram. Det det finns några intressanta element som skulle kunna appliceras för Nätverket för Asienstudiers fördel.
Största skillnaden i kommunikationsmodellen märks med budskapet på de sociala medierna i detta fall Facebook. Medan Nätverket för Asienstudier fokuserar på information angående kurser och studierna så har Asienstudier vid Lunds universitet utöver detta gått längre i denna aspekt.De har utöver kursinformation nyheter från regionen samt evenemang som ordnas i närområdet som har med Asiatisk kultur att göra. Tex. Asienstudier vid Lunds universitet Facebook sida informerar om ett Cosplay evenemang, ett evenemang angående yttrandefrihet i Kina, info om Asiaktiska dokumentärer etc.
Om man behandlar den centrala frågan: Vad ska budskapet inhehålla och hur det ska utformas? I Kommunikationsmodelen ser man att Nätverket för Asienstudier förmedlar på den rationella nivån och på det settet begränsar sig i de sociala medierna. Asienstudier vid Lunds universitet täcker också aspekter på den emotionella och moraliska nivån genom att ta med moraliska frågor såsom nyheter angående orättvisor i Asiatisk kulturer och andra evenemang som väcker känslor såsom humor glädje etc. (Mossberg & Sundström, 2012, s.279-280).
En aspekt man kunde ta efter Asienstudier vid Lunds universitet är att börja bredda flödet på dess sociala medier. Utöver kursinformation och studierelaterat material skulle nyheter, evenemang samt andra saker som berör Asien postas.
Nätkurser vid Avoinyliopisto
Avoinyliopisto.fi har samlat ihop flera universitets virtuella nätkurser, som de bjuder åt utomstående människor. Nätkurserna som de erbjuder har olika ansvariga universitet som lägger fram information om kurserna samt ansökningsinstruktionerna. Utbudet av kurserna består av ämnesstudier samt enstaka kurser. Prissättningen varierar kursvis beroende på kursansvariga universitet. Kursutbudet är brett och ger studerarna en mycket valbarhet.
Avoinyliopistos nätsida är klar och förenklad för att få studerarna att enkelt hitta det de är efter. Avoinyliopisto.fi har på deras framsida samt kurssidor både facebook och twitter knappar för att människor kan skriva/posta i sociala medier. Avoinyliopistos kommunikationsplan har en fokus på sociala medier för att sprida ordet vidare genom de sociala medierna. Sociala medierna spelar en viktig roll inom marknadsföringen, och Avoinyliopisto har tagit det i beaktan.
Avoinyliopistos koncept är potentiellt för att växa eftersom att det har ett utbud som påverkas direkt av efterfrågan. De fungerande kurserna fortsätter eftersom att de intresserar konsumenterna, medan de sämre mindre efterfrågade kurserna faller bort och ger därmed plats för nya aktörer. Genom det bevarar kursutbudet en bra kvalité.
Asianet.fi borde fokusera mera på att föra fram sina styrkor och på detta sätt få en bättre igenkännedom. Instruktionerna för anmälningarna till kurserna borde vara tydligare och kurserna borde även vara mera tillgängliga. Video/bildmaterial skulle förenkla förståendet av innehållet.
Avslutningsvis tycker vi att asianet borde fokusera på branding samt den image de ger åt potentiella kunder. Essentielt skulle vara att se modernt och lockade ut, även i de ungas ögon. Investeringar i det visuella skulle förstärka det första intrycket och således locka till fle
Källor:
Websidan för virtuella studier,http://www.puv.fi/sv/study/opintoihin_osallistuminen/virtuaaliopinnot/tarjolla_olevat_opintojaksot/vamkin_tarjoamat_virtuaaliopinnot/, hämtad 9.3.2014
CNA infosida,http://www.puv.fi/sv/study/opintoihin_osallistuminen/virtuaaliopinnot/tarjolla_olevat_opintojaksot/cisco_network_academy-12_op/, hämtad 9.3.2014
Övriga virtuella studier
infosida,http://www.puv.fi/sv/study/opintoihin_osallistuminen/virtuaaliopinnot/tarjolla_olevat_opintojaksot/muut_virtuaaliopinnot/, hämtad 9.3.2014
Mossberg, L. & Sundström, M. (2012): Marknadsföringsboken. Upplaga 1:2. Sverige : Studentlitteratur
Asienstudier, Lunds universitets Facebooksida,
https://www.facebook.com/lunduniversityasianstudies, hämtad 9.3.2014
Nätverket för Asienstudiers Facebooksida,
https://www.facebook.com/asiastudies, hämtad 9.3.2014
Asiensudier, Lunds universitet hemsida,
http://www.ace.lu.se/master/asienstudier, hämtad 9.3.2014
Nätverket för Asienstudiers hemsida,
http://www.asianet.fi/asianet/english/home.html, hämtad 9.3.2014
Avoinyliopistos hemsida.
https://www.avoinyliopisto.fi/, hämtad 9.3.2014
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar