lördag 1 mars 2014

Inför träff 11 - Kommunikationsplan

En kommunikationsplan är en plan hur företaget skall förmedla sitt budskap, skära igenom diverse brus och nå sin målgrupp samt få respons och evaluera effektiviteten av denna plan.

Det börjar med att företaget i fråga skapar ett budskap de vill förmedla till sin målgrupp.  Detta meddelande måste få ett medium att färdas på. Detta medium kan vara allt från sociala medier, TV reklam, radio tidningar etc. En utmaning detta meddelande möter är så kallat brus. Brus är saker som kan störa att mottagaren får registrerat budskapet och kan agera på det. Brus finns i alla olika former men i dagens läge kanske den mest dominanta formen av brus är att mottagarna drunknar i reklam och det är ytterst svårt att få  sitt meddelande unikt och uppmärksammad i svärmen. En strategi för att mota detta som jag personligen kan tänka mig är att ha någonting lite udda eller någonting med rent shock-värde som får mottagaren ur tankegången; Vanlig reklam... next. Slutligen  om budskapet når mottagaren så behöver det vara fromulerat på ett sånt sätt att meddelandet sätts i tankegången så att kunden kan agera på det. (Mossberg & Sundström, 2012, s.273-275).

Några centrala frågor som kan användas som hjälpmedel är följande:  Vem vill företaget nå? Denna fråga besvarars genom att göra klart för sig sin målgrupp och dess beteende. Vilket budskap ska företaget kommunicera? Denna fråga besvaras genom att få företagets budskap formulerat på ett sätt som attraherar målgruppen. Vilka media eller verktyg ska företgaet använda? Denna fråga besvaras på olika sätt beroende på olika omständigheter, såsom budget, mål etc. Vad ska budskapet innehålla och hur ska det utformas? Denna fråga är svår att bearbeta och dess mål är att få meddelandet att tilltala mottagaren på olika sätt. Hur ska företgaet mäta effekterna av sina insatser?  Denna fråga besvaras genom varumärkes igenkänning, försäljningssökningar etc. Vad är tillåtet och vad är inte tillåtet att göra? Denna fråga besvaras genom att hålla koll på de juridiska aspketerna när kommunikationsplanen skapas.
(Mossberg & Sundström, 2012, s.276-282).

Jim


Källor
Mossberg, L. & Sundström, M. (2012): Marknadsföringsboken. Upplaga 1:2. Sverige : Studentlitteratur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar