En
kommunikationsplan är en plan hur företaget skall förmedla sitt budskap, skära
igenom diverse brus och nå sin målgrupp samt få respons och evaluera
effektiviteten av denna plan.
Det
börjar med att företaget i fråga skapar ett budskap de vill förmedla till sin
målgrupp. Detta meddelande måste få ett
medium att färdas på. Detta
medium kan vara allt från sociala medier, TV reklam, radio tidningar etc. En
utmaning detta meddelande möter är så kallat brus. Brus
är saker som kan störa att mottagaren får registrerat budskapet och kan agera
på det. Brus finns i alla olika former men i dagens läge kanske den mest
dominanta formen av brus är att mottagarna drunknar i reklam och det är ytterst
svårt att få sitt meddelande unikt och
uppmärksammad i svärmen. En strategi för att mota detta som jag personligen kan
tänka mig är att ha någonting lite udda eller någonting med rent shock-värde
som får mottagaren ur tankegången; Vanlig reklam... next. Slutligen om budskapet når mottagaren så behöver det
vara fromulerat på ett sånt sätt att meddelandet sätts i tankegången så att kunden
kan agera på det.
(Mossberg & Sundström,
2012, s.273-275).
Några centrala frågor som kan användas som hjälpmedel är följande: Vem vill företaget nå? Denna fråga besvarars
genom att göra klart för sig sin målgrupp och dess beteende. Vilket budskap ska
företaget kommunicera? Denna fråga besvaras genom att få företagets budskap
formulerat på ett sätt som attraherar målgruppen. Vilka media eller verktyg ska
företgaet använda? Denna fråga besvaras på olika sätt beroende på olika
omständigheter, såsom budget, mål etc. Vad ska budskapet innehålla och hur ska
det utformas? Denna fråga är svår att bearbeta och dess mål är att få
meddelandet att tilltala mottagaren på olika sätt. Hur ska företgaet mäta
effekterna av sina insatser? Denna fråga
besvaras genom varumärkes igenkänning, försäljningssökningar etc. Vad är
tillåtet och vad är inte tillåtet att göra? Denna fråga besvaras genom att
hålla koll på de juridiska aspketerna när kommunikationsplanen skapas. (Mossberg
& Sundström, 2012, s.276-282).
Jim
Källor
Mossberg, L. &
Sundström, M. (2012): Marknadsföringsboken. Upplaga 1:2. Sverige :
Studentlitteratur
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar