onsdag 5 mars 2014

Inför träff 13 - Kommunikationsplan för Asienstudier

Vi identifierade under föreläsningen tre olika målgrupper för marknadsföringen. Samma budskap bör gå ut åt alla målgrupper men budkapet bör anpassas, ha rätt vinkel och bredden på informationen vara den rätta.
Kanalerna som budskapet bäst når ut via skiljer också mellan målgrupperna.

  • Kontaktpersoner vid medlemsuniversitet (mål: förse agenten med info+marknadsföringsmaterial)
  • 0-1 års studerande (mål: väcka intresse)
  • 2-3 års studerande (mål: potentiella anmälningar)

Nedan mera utförlig analys av de olika målgrupperna. En idé som vi tycker verkar lovande är att utöver de "riktiga" kurserna som Nätverket för Asienstudier tillhandahåller gör möjligt för studeranden att ta en introduktionskurs till Asienstudier, med andra ord marknadsföring för Asienstudier förklädd i form av en kurs.

Kontaktpersoner vid medlemsuniversitet (=mottagare)

-Jobbar på medlemsuniversitetet, t.ex. studiehandledare, professor/lektor eller handledare för internationella studier.

Sändare?

  • Chef för Nätverket för Asienstudier

Budskap?

  • Vad är Nätverket för Asienstudier? 
  • Varför övertyga elever att välja? 
  • Marknadsföringsmaterial
  • Bild om en exotisk kultur

Kanaler?

  • Befintligt kontaktnätverk
  • Mailinglistor
  • Universitetens informationstavla
  • Tidskrifter (student relaterade tidningar)
  • Presentation av Asienstudier, som presenteras av tidigare studeranden
  • Viral video om Asienstudier

Feedback?

  • Frågor från studeranden och utomstående 
  • Förbättringsidéer


0-1 års studeranden (=mottagare)

-Söker studieplats eller genomför som bäst grundkurser.

Sändare?

  • Studiehandlerade
  • Professorer/Lektorer
  • Diskussionforum
  • Kamrater
  • Presentation av tidigare kursdeltagare

Budskap?

  • Väcka intresse för Asienstudier!
  • Välj en enkel introduktions kurs till Asienstudier (=billiga studiepoäng)
  • Informera att det går att välja in Asienstudier i studieplanen.  
  • Möjligheten att lära känna en ny kultur
  • Nytta i framtiden av Asienstudier!
  • Ett annorlunda biämne

Kanaler?

  • Studiehandbok
  • Affisher
  • Mailinglistor
  • Introkurs (~= Marknadsföring, 1sp)
  • Asiensitz

Feedback?

  • Antal anmälda till faktiska kurserna som också gått introkursen jämfört med de som inte gått introkursen.
  • Kursutvärdering i slutet av kurserna.


2-3 års studeranden (=mottagare)

-Studeranden som har grundstudierna nästan klara och funderar på hur de ska pussla ihop resten av    studieprogrammet.

Sändare?

  • Studiehandlerade
  • Professorer/Lektorer
  • Introkurs
  • Kamrater
  • Presentation av tidigare kursdeltagare

Budskap?

  • Konkret, vad är Nätverket för Asienstudier, varför studera ämnet?
  • Valbara studiemöjligheter

Kanaler?

  • Studiehandbok
  • Affischer
  • Mailinglistor
  • Sociala nätverk
  • Universitetens informationstavla

Feedback?

  • Kursutvärdering fråga "Vad fick dig att välja Asienstudier"
  • Utvärderingar av färdiga äldre studeranden (följa med utvärderingarna)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar