söndag 16 mars 2014

PROJEKTSAMMANFATTNING PROJEKT 3

UPPDRAG (INTRODUKTION)

Uppdraget med självaste Asienprojektet var att få mer studerande till Asianet (Asian Studies Programme). Vi gjorde upp en ny kommunikationsplan för Asienprojektet, med hjälp av vilken Asianet förhoppningsvis skulle kunna hitta mer studeranden, som är intresserade av att ta del av Asianets nätkurser.

4P-modellen

Vi använde 4P-modellen/Marknadsföringsmixen som en av våra undersökningsgrenar i Asienprojektet. Med hjälp av 4P-modellen kan ett företag sälja dess produkter enklare, och därmed var det fullt naturligt att använda sig av denna modell i vårt projekt. 4P-modellen innefattar, såsom namnet redan visar, 4 stycken så kallade ”marknadsföringsverktyg” (pris, produkt, plats & påverkan), och dessa verktyg används för att underlätta marknadsföringen inom företag (Mossberg & Sundström, 2012, s. 32-33). 

Produkt: Nätkurserna figurerar som Asianets produkt. En produkt är en vara/tjänst, som ett företag erbjuder dess kunder. 

Plats: Nätkurserna kan i princip erbjudas var som helst, bara den som vill komma åt nätkurserna har tillgång till internet. Alltså finns det ingen ”fast” plats för Asianets nätkurser, vilket kan anses vara positivt.

Pris: Nätkurserna är gratis för universitetsstuderande, men kostar för utomstående. Detta är en mycket bra idé, i och med att universitetsstuderandena högst troligen inte skulle vilja ta del av nätkurserna, ifall de kostade (de flesta studerande har ju en ganska så sträng ekonomisituation under studietiden).

Påverkan: Nätkursernas syfte är att förbereda deltagarna inför Asiens arbetskultur. 

SWOT-analys

Styrkor: Kurserna som utbjuds är välordnade och nästan unika, kurs deltagandet ger flexibilitet till studerandens vardag och genom detta förenklas studerandets anknytning till det övriga livet (arbete& hobbyn). 

Möjligheter: Asien är en växande världsdel där en massa produktionslinjer till en stor variation av marknader ligger. Tillväxten är stor och det innebär att vi i frammtiden kommer att vara allt mer beroende av Asien. Att som individ kunna förstå sig på Asiater samt kunna kommunicera med dem blir allt mer efterfrågat.

Svagheter: Asianet.fi har en väldigt tråkig layout och skulle vara i behov av piggare färger samt bilder och videoklipp. Sociala medier borde användas till en högre grad och asianet borde lyckas med att väcka studerandernas intresse samt få dem in över tröskeln.

Hot: Universitet sparar på pengar, detta leder till att kurser faller bort, det i sin tur sänker even på nätkursernas utbud.


PEST analys

För att analysera omgivningen så gjorde vi en PEST -analys. Akronymen PEST står för Political, Economical, Sociological och Technological. (Stralser, 2004, s.155)

Politisk omgivning
Nätverket för Asienstudier är en samarbetsplatform mellan en rad universitet där även Åbo Akademi och Turku Yliopisto ingår. De riktlinjer som undervisningsministeriet sätter påverkar verksamheten i allra högsta grad.

Ekonomisk omgivning
Det ekonomiska läget inom universitetsvärlden är åtminstone för Åbo Akademis del inom förändring vilket kan innebära att samarbetsprojekt som Nätverket för Asienstudier i budgetfrågor kan prioriteras lägre universitetens egna verksamhet.

Sociologiska omgivningen
Asien som världsdel blir allt viktigare och medlemmarna i Nätverket för Asienstudier är ett bra sätt att erbjuda sina studeranden ett komplett kursutbud för asienstudier.

Teknologiska omgivningen
Nätverket för Asienstudier använder Moodle som undervisningsplatform vilket är bra. En utmaning är mobila enheter och att effektivt och enkelt kunna erbjuda videoinspelningar av föreläsningar där, det här har lösts genom att använda Vimeos videotjänst.

Analys av konkurrenter eller motsvarande program I syfte att jämföra hur nätkurser presenteras för studeranden så undersökte vi hur kommunikationsmodeller ser ut för motsvarande program. På Vasa Yrkeshögskolas webbsidor presenteras Cisco Network Academy (CNA) på ett väldigt konkret sätt vilket är bra. Nätverket för Asienstudier finns även omnämnt på flera ställen på Vasa Yrkeshögskolas websidor, dock med olika namn eller brand i flera sammanhang. Det vore bra om det fanns ett tydligare brand eller märke förknippat med Nätverket för Asienstudier. Vidare så undersökte vi programmet Asienstudier vid Lunds universitet. Största skillnaden i kommunikationsmodellen märks med budskapet på de sociala medierna, i detta fall Facebook. Det vore bra om Nätverket för Asienstudier kunde bredda informationsflödet på dess sociala medier. Utöver kursinformation och studierelaterat material skulle nyheter, evenemang samt andra saker som berör Asien postas. Avoinyliopisto.fi har samlat ihop flera universitets virtuella nätkurser. Kommunikationsmodellen har i det här fallet tung fokus på sociala medier. Asianet.fi borde fokusera mera på att föra fram sina styrkor och på detta sätt få en bättre igenkännedom. Instruktionerna för anmälningarna till kurserna borde vara tydligare och kurserna borde även vara mera tillgängliga. Video/bildmaterial skulle förenkla förståendet av innehållet.

Segmentering av målgrupper

Målgruppen: Kontaktpersoner
Relationer med kontaktpersoner från universitet är ytterst viktitg. De ger en viktig kommunikationskanal med studerande som arbetar med sin studieplan. Att få lärare som undervisar på den studerandes linje, att förmedla budskapet till sina studerande skulle hjälpa vetskapen om Nätverket för Asienstudiers kurser.
Sändaren för kontaktpersoner är: Nätverket för Asienstudier. Budskapt är: Vad är Asienstudier och varför är det bra i dagens läga att ha Asienstudier . Kanaler som kan användas: Email, telefon, personlig kontakt möten etc. Helt vanliga metoder som används i affärsvärlden för att få kontakt. Feedbacken skulle vara förbättringförslag och allmänna evolverande diskussioner.

Måglruppen: 0-1 år
Kommunikationsplanen för blivande studerande och första årets studerande baserar sig på att introducera möjligheterna och inspirera intresse. Den studerande får höra av sina vänner eller av sin handledare eller lärare (kontaktperson som har kontakt med Nätverket för Asienstudier) om grundkursen inom Asienstudier. Grundkursen skulle vara en mycket enkel kurs som skulle ge enstaka studiepoäng. Syftet för grundkursen skulle vara att väcka instresse, studiestilen, Asienstudier och leda studeranden att angagera sig i flera kurser. En Asiensitz skulle i allmänhet introducera intresse för Asienstudier på en emotionell nivå som kan tilltala flera studerande. (Mossberg & Sundström, 2012, s.279-280).

Sändaren för dessa studerande skulle vara: Handledare, lärare och vänner. Budskapet skulle vara att väcka intresse för Asienstudier. Kanalen skulle vara en introduktionskurs och en Asiensitz. Feedbacken skulle vara helt kallt anmälningar.


Målgruppen: 2-3 års studerande
Sändaren för 2-3 års studerande är: Introkursen, vänner, gamla kursdeltagare, studiehandledaren och lektorer. Gamla kursdeltagare samt vännerna har den största inverkan som sändare, för 2-3 års studerande. Budskapet för Asienprogrammet för de äldre studerande är: Vad är Asienstudierna och varför borde man välja att studera ämnet. För att föra budskapet framåt bör man använda säg av kanaler. Kanalerna består av: Sociala medier (Facebook, Twitter), Introkurs, Affischer och informationstavla, i vår kommunikationsplan. Feedbacken för 2-3 års studerande förs fram genom kursutvärderingar och frågor som: ” Vad fick dig att välja Asienstudier”.

Förbättringsförslag och Idéer

Asienstudierna verkställer under namnet: ”Finnish University Network for Asian Studies”, som är alldeles för långt och krångligt att finna via sociala medier. Namnet borde istället vara kort och lätt att komma ihåg. Asianets logo borde också vara mer igenkännande. En av det största problemet för Asianet, är deras webbsida. Webbsidan är mycket råddig och trist (Asienstudiers hemsida). Asianet borde uppdatera layouten och lägga till bilder, för att webbsidan skulle väcka mera intresse och få mer uppmärksamhet. Asisnet borde också satsa mer på ett bredare informationsflöde. 

Idéer för vår kommunikationsplan för asienstudierna är en introkurs och en asiensitz. Introkursen skulle vara värd 1sp och gå igenom kort de centrala inom ämnet och betona hur viktigt asienskultur är, inom företagsvärlden. Vår andra idé är en asiensitz. Asiensitzen skulle hänga ihop med introkursen och vara en mer roligare händelse för kursdeltagarna, som vi anser att många skulle gilla.



Källor:

Mossberg, L. & Sundström, M. (2012): Marknadsföringsboken. Upplaga 1:2. Sverige : Studentlitteratur.
Stralser, P. (2004) MBA In A Day: What you would learn at top-tier business schools(if you only had the time!)

Websidan för virtuella studier, http://www.puv.fi/sv/study/opintoihin_osallistuminen/virtuaaliopinnot/tarjolla_olevat_opintojaksot/vamkin_tarjoamat_virtuaaliopinnot/, hämtad 9.3.2014

Cisco Network Academy CNA infosida, http://www.puv.fi/sv/study/opintoihin_osallistuminen/virtuaaliopinnot/tarjolla_olevat_opintojaksot/cisco_network_academy-12_op/, hämtad 9.3.2014

Övriga virtuella studier infosida, http://www.puv.fi/sv/study/opintoihin_osallistuminen/virtuaaliopinnot/tarjolla_olevat_opintojaksot/muut_virtuaaliopinnot/, hämtad 9.3.2014

Asienstudier, Lunds universitets Facebooksida, 
https://www.facebook.com/lunduniversityasianstudies, hämtad 9.3.2014

Nätverket för Asienstudiers Facebooksida,
https://www.facebook.com/asiastudies, hämtad 9.3.2014

Asiensudier, Lunds universitet hemsida,
http://www.ace.lu.se/master/asienstudier, hämtad 9.3.2014

Nätverket för Asienstudiers hemsida, 
http://www.asianet.fi/asianet/english/home.html, hämtad 9.3.2014

Avoinyliopistos hemsida,
https://www.avoinyliopisto.fi/, hämtad 9.3.2014

Nätverket för Asienstudiers hemsida,
http://www.asianet.fi/, hämtad 16.3.2014

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar