Vid Torsdagens workshop
fick vi besök av representanter från Nätverket för Asienstudier.
De kom för att söka hjälp med att förnya deras kommunikationsplan och strategi.
Vårt uppdrag var att göra en nulägesanalys och en kortfattad
kommunikationsplan. På basis av dessa skulle vi brainstorma om rätta målgrupper
och segmentering, för att få allmänt bättre synlighet samt flera sökande till programmet. För nulägesanalysen använde vi 4P, PEST samt SWOT.
![]() |
Asiatisk kultur (källa http://http://www.brynmawr.edu/eastasian/images/japan_000.jpg) |
4P Analys
Med hjälp av
4P-modellen/Marknadsföringsmixen kan ett företag sälja dess produkter på ett
enklare vis. 4P-modellen är alltså ett verktyg inom ämnet marknadsföring, som
gör det enklare för företagen att sälja dess produkter och/eller tjänster.
Såsom namnet på modellen antyder, finns det 4 stycken marknadsföringsverktyg,
som används för att underlätta marknadsföringsarbetet; produkt, pris, plats och
påverkan (Mossberg & Sundström, 2012, s. 32).
Produkten: Vad är en produkt? Det är den vara/tjänst, som ett företag erbjuder dess kunder. I det
tredje projektet under marknadsföringsgrundkursen funderar vi kring Asian
Studies Programme. Asian Studies Programme erbjuder nätkurser åt dess kunder.
Pris: Förutom produkten är
även priset en av dem fyra marknadsföringsverktygen tillhörande 4P-modellen.
Priset definierar hur mycket kunderna är tvungna att betala för ett företags
varor och eller tjänster (Mossberg & Sundström, 2012, s. 33). I fallet
Asian Studies Programme är nätkurserna gratis för studerandena, för att
universiteten betalar för de i frågavarande kurserna. Nätkurserna kostar dock
för utomstående.
Plats: Var erbjuds
nätkurserna? Platsen definierar var varan/tjänsten finns till kundernas förfogande
(Mossberg & Sundström, 2012, s. 32). Nätkurserna finns i princip var som
helst, bara kunden har tillgång till en dator samt internet. Kunden kan logga
in till nätkurserna vare sig hon/han är i till exempel ett universitet eller i
ett café, bara hon/han som sagt har tillgång till en dator och internet.
Påverkan: Begreppet
definierar hur ett företag kan påverka dess kunder med dess erbjudna produkter
(Mossberg & Sundström, 2012, s. 33). Om ett företag vill påverka dess
kunder, kan företaget ta och göra reklam eller alternativt ställa upp med
utställningar. Nätkursernas huvudsyfte är att förbereda deltagarna för Asiens
arbetskultur.
PEST Analys
PEST Analys är en metod som analyserar omgivningen kring organisationen och ger
en bild på externa situationer som kan komma att påverka verksamheten.
Akronymen PEST står för Political, Economical, Sociological och Technological.
(Stralser, 2004, s.155)
Politisk omgivning
På föreläsningen 27.2 berättade Outi Luova att Nätverket för Asienstudier är en samarbetsplatform mellan en rad universitet där även Åbo Akademi och Turku Yliopisto ingår. Den politiska miljön som påverkar universiteten och deras verksamhet kommer också indirekt att påverka Nätverket för Asienstudier.
Ekonomisk omgivning
Nätverket för Asienstudier är verksamt inom universitetsvärlden vilket innebär att de riktlinjer som undervisningsministerit sätter kommer att påverka verksamheten. Outi Luova berättade på föreläsningen 27.2 att Nätverket för Asienstudier startades med finansiering från undervisningsministeriet men att organisationen numera finansierar verkasamheten utgående från antalet kursdeltagare. Studeraden betalar inte själva för kurserna utan de universitet där studeranden är inskriven står för kursavgiften. Det ekonomiska läget inom universitetsvärlden är åtminstone för Åbo Akademis del inom förändring vilket kan innebära att samarbetsprojekt som Nätverket för Asienstudier i budgetfrågor kan prioriteras lägre universitetens egna verksamhet.
Sociologiska omgivningen
Asien som världsdel blir allt viktigare och medlemmarna i Nätverket för Asienstudier är ett bra sätt att erbjuda sina studeranden ett komplett kursutbud för asienstudier. Till en viss grad kanske också medlemsuniversiteten har egna relaterade eller konkurrerande kurser till de som Nätverket för Asienstudier erbjuder. Organisationen bör försöka samarbeta nära med medlemsuniversiteten och se till att överlappande kurser kan komplettera varandra istället för att konkurrera.
Teknologiska omgivningen
Nätverket för Asienstudier använder Moodle som undervisningsplatform. Studerande från Åbo Akademi borde genast känna sig som hemma eftersom samma verktyg används också där. På föreläsningen 27.2 berättade Outi Luova att en av utmaningarna de står inför är att hänga med i teknikutvecklingen och uppdatera kursmaterialet att matcha elevernas förväntningar. En utmaning är mobila enheter och att effektivt och enkelt kunna erbjuda videoinspelningar av föreläsningar där, det här har lösts genom att använda Vimeos videotjänst. Eftersom kurserna erbjuds via nätet så är första intrycket av tekniken som används viktigt. På föreläsningen 27.2 så fick gruppen se en videoinspelning från en av föreläsningarna ingår i Nätverket för Asienstudiers nätkurser. Vi reagerade genast på att föreläsaren stod i vägen för texten i presentationen. Det här är ett mindre problem som kunde lösas inspelningstekniskt genom att använda två separata kameror, eller i post-produktion genom att klistra in texten ur presentationen parallellt med video på föreläsaren.
Politisk omgivning
På föreläsningen 27.2 berättade Outi Luova att Nätverket för Asienstudier är en samarbetsplatform mellan en rad universitet där även Åbo Akademi och Turku Yliopisto ingår. Den politiska miljön som påverkar universiteten och deras verksamhet kommer också indirekt att påverka Nätverket för Asienstudier.
Ekonomisk omgivning
Nätverket för Asienstudier är verksamt inom universitetsvärlden vilket innebär att de riktlinjer som undervisningsministerit sätter kommer att påverka verksamheten. Outi Luova berättade på föreläsningen 27.2 att Nätverket för Asienstudier startades med finansiering från undervisningsministeriet men att organisationen numera finansierar verkasamheten utgående från antalet kursdeltagare. Studeraden betalar inte själva för kurserna utan de universitet där studeranden är inskriven står för kursavgiften. Det ekonomiska läget inom universitetsvärlden är åtminstone för Åbo Akademis del inom förändring vilket kan innebära att samarbetsprojekt som Nätverket för Asienstudier i budgetfrågor kan prioriteras lägre universitetens egna verksamhet.
Sociologiska omgivningen
Asien som världsdel blir allt viktigare och medlemmarna i Nätverket för Asienstudier är ett bra sätt att erbjuda sina studeranden ett komplett kursutbud för asienstudier. Till en viss grad kanske också medlemsuniversiteten har egna relaterade eller konkurrerande kurser till de som Nätverket för Asienstudier erbjuder. Organisationen bör försöka samarbeta nära med medlemsuniversiteten och se till att överlappande kurser kan komplettera varandra istället för att konkurrera.
Teknologiska omgivningen
Nätverket för Asienstudier använder Moodle som undervisningsplatform. Studerande från Åbo Akademi borde genast känna sig som hemma eftersom samma verktyg används också där. På föreläsningen 27.2 berättade Outi Luova att en av utmaningarna de står inför är att hänga med i teknikutvecklingen och uppdatera kursmaterialet att matcha elevernas förväntningar. En utmaning är mobila enheter och att effektivt och enkelt kunna erbjuda videoinspelningar av föreläsningar där, det här har lösts genom att använda Vimeos videotjänst. Eftersom kurserna erbjuds via nätet så är första intrycket av tekniken som används viktigt. På föreläsningen 27.2 så fick gruppen se en videoinspelning från en av föreläsningarna ingår i Nätverket för Asienstudiers nätkurser. Vi reagerade genast på att föreläsaren stod i vägen för texten i presentationen. Det här är ett mindre problem som kunde lösas inspelningstekniskt genom att använda två separata kameror, eller i post-produktion genom att klistra in texten ur presentationen parallellt med video på föreläsaren.
SWOT Analys
En SWOT-analys används för att ge en bild av företagets ställning i sin bransch. Ordet SWOT står för: Strenghts, Weaknesses, Opportunities and Threats (styrkor, svagheter, möjligheter och hot). (Mossberg & Sundström, 2001, s.367).
Styrkor: Styrkor är allt
som gynnar Asian Studies Programme d.v.s. förstärker och ger framgång (positiva
aspekter i systemet). Det som vår grupp ansåg att var deras styrkor var: bra
kurser, unika studier och flexibla nätkurser. Kurserna är bra eftersom de är
breda och innehållsmässigt omfattande, studierna är unika eftersom att ingen
annan erbjuder denna typs kurser och dessutom online, Nätkurserna är ger
flexibilitet till studenternas vardagar och ger dem fria händer att planera
sina studier samt andra aktiviteter alldeles som de själva föredrar.
Svagheter: Svagheter eller
negativt påverkande aspekter ansåg vi att var: Oattraktiv hemsida, dåligt med
kontaktpersoner inom universiteten, mindre möjligheter till studiekontakter .
Webbsidorna bör fixas mer attraktiva, det måste finnas någon som vet om programmet
och som promotar Asian Studies Programme i universiteten, ifall man studerar
hemmifrån får man inte nya kontakter och nätverket blir snävt.
Möjligheter: som vi såg i
programmet var endast en, men den är väldigt bra! Asien blir allt viktigare I arbetslivet,
vilket gör att unga studeranden vill lära sig mer om Asien.
Hot: Om antalet studerande
som deltar i kursen minskar årligen måste programmet skära ned på sitt
kursutbud. Ekonomin blir sämre i universiteten vilket leder till att
universiteten också skär på sina kostnader.
Target marketing och idéer för kommunikationsplanen
Target marketing är en marknadsföringsstrategi som går ut på att efter marknaden
segmenterats (delats in) så träder företaget in i denna marknad och fokuserar
på denna målgrupp (Mossberg
& Sundström, 2012, s.211). En
kommunikationsplan är en plan hur företaget skall förmedla sitt budskap genom
ett medium, skära igenom diverse brus och nå sin målgrupp samt få respons och
evaluera effektiviteten av denna plan. (Mossberg & Sundström, 2012, s. 273-275).
I vår brainstorming session så tänkte vi oss ganska fort in i scenariot och
målgruppen. Vi tänkte igenom studietiden för en studerande och vilka faktorer
skulle hjälpa han eller hon att uppmärksamma Nätverket för Asienstudier. Vi
konstaterade snabbt att studerande som är relativt i slutet av sina studier
skulle vara ideala. Detta på grund av att nya studerande har många grundkurser
och har kanske inte tänkt igenom all detaljer som gäller sin studieplan samt
sin kandidatavhandling. Men med det sagt så behöver de i tidigt stadie
informers av Nätverket för Asienstudiers kursutbud och konstant påminns i
synnerhet i den kritiska tiden när de studieplanerar.
Hur får man då budskapet fram? Några bra metoder finns redan implementerade men
några kanske skulle kunna granskas och förbättras såsom nyhetsbrev facebook
studiehandbok etc . Hemsidan skulle kunna uppdateras och designas för att vara
lite mera attraktiv. Att få videor från Nätverket för Asienstudier virala som
nya studerande skulle se skulle vara stort. Att ha en intruduktionskurs i
början av studierna skulle också vara ett alternativ. Nya studerande skulle få
bekanta sig med kursutbudet och hur de jobbar med dem som nätkurs. Denna kurs
skulle vara mycket enkel och ge en studiepoäng. En anna grej skulle vara att ta
kontakt med studieorganisationerna och sponsra vissa aspekter för en Asienfest
eller Sitz. Studerande organisationer har ju alltid olika festligheter så att
få in dem på en Asiatiskt tema torde inte kräva mycketav budgeten. Studerande
skulle bli inspirerade samt minnesbilden till Nätverket för Asienstuder när de
studieplanerar.
Källor:
Mossberg, L. & Sundström, M. (2012): Marknadsföringsboken. Upplaga 1:2.
Sverige : Studentlitteratur
Stralser, P. (2004) MBA In A Day: What you would learn at top-tier business schools(if you
only had the time!)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar