En kommunikationsplan hjälper ett företag att kommunicera med mottagarna, på ett rätt sätt. Idén är att man vill på korrekt sätt dela ut buskapet av sina produkter, för den rätta målgruppen. Kommunikationsplanen är en viktig del inom företagens marknadsföring när man för ut sitt budskap, åt konsumenterna.
Kommunikationsprocessen olika frågeställningar hör till kommunikationsplanen (Mossberg & Sundström, 2012, s.276). Till kommunikationsprocessen frågor hör: vem vill företaget nå, vilket budskap företaget kommunicerar för samt olika media/verktyg företagen bör använda för att nå den rätta målgruppen (Mossberg & Sundström, 2012, s.276). Företagen bör först segmentera marknaden och koncentrera sig på en viss sorts kundgrupp (Mossberg & Sundström, 2012, s.277). Efteråt bör man fundera på hur budskapet skall förmedlas åt kunden. Man bör ta i beaktan mottagarnas kunskaper och intressen, när man förmedlar buskapet. Det finns olika media/verktyg som hjälp när man förmedlar budskapet åt målgruppen (Mossberg & Sundström, 2012, s.278). Massmedier är verktyg som företagens brukar använda för att kommunicera med mottagarna. Massmedierna är exempelvis: tv, radio, dagstidningar eller internet (Mossberg & Sundström, 2012, s.278). För företag är det inte alltid lätt att utforma buskapet genom massmedierna. Man bör fundera på vad budskapet bör innehålla, exempelvis i en reklam, som är en viktig fråga inom kommunikationsprocessen (Mossberg & Sundström, 2012, s.279).
En mycket viktig del inom kommunikationsplanen som också är en fråga inom kommunikationsprocessen, är: Vad som är tillåtet och vad som inte är tillåtet att göra (Mossberg & Sundström, 2012, s.276). Företag bör vara medvetna om vad som får används i marknadsföringen och vad som inte får användas, för att nå målgruppens uppmärksamhet (Mossberg & Sundström, 2012, s.282). Marknadsföraren bör kunna och kan kontrollera från marknadsföringslagstiftningen, vad som får användas i deras marknadsföring för att kommunicera och förmedla budskapet åt konsumenterna (Mossberg & Sundström, 2012, s.282).
En kommunikationsplan hjälper företagen att kommunicera och nå en viss kundgrupp, inom marknaden. Företag använder sig av olika verktyg/median för att nå sitt budskap åt mottagarna. Kommunikationsplanen berättar också vad som är tillåtet och vad som inte är tillåtet, så att man på rätt sätt marknadsför sina produkter åt kunderna.
Max
Källa: Mossberg, L. & Sundström, M. (2012): Marknadsföringsboken. Upplaga 1:2. Sverige : Studentlitteratur
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar