fredag 7 februari 2014

INFÖR TRÄFF 8


Segmentering
Begreppet ”Segmentera” förklaras av Mossberg och Sundström (2001, s.195) enligt följande: ”Att dela upp marknaden i olika grupper utifrån skillnader och likheter mellan köparna för att sedan kunna bearbeta köparna i de utvalda segmenten på samma sätt.” Förenklat betyder detta att man delar upp sina kunder enligt hur de agerar vid köpstillfällen (ekonomiska skillnader, kvalité,  design, hållbarhet o.s.v.). Som ett exempel kan man ge bil märket Toyota, de har både billiga och dyra bilar i alla kategorier och många olika modeller sportbilar, familjebilar, småbilar, terrängbilar, paketbilar och hybrid/eko-bilar. Dessutom har de sitt extra brand/märke Lexus som är ytterligare ett steg mer i riktningen lyxbilar, detta är segmentering.

Differentiering
Då ett företag vill nå flera målgrupper med samma produkt använder de sig av differentiering. Detta innebär att de skapar olika modeller av  sin produkt eller tjänst så att de anpassar sig speciellt på var och en av målgrupparna (Mossberg& Sundström 2011, s.210).
Som exempel kan musikfestival arrangerare bestämma sig för att ha ett begränsat utskänknings område för att möjliggöra att underåringar också kan delta i musikfestivalen.
Målet med differentiering är att ett företag strävar efter att deras produkter och tjänster skall stå ut gentemot deras konkurrenters motsvarande produkter och tjänster.
Med hjälp av differentiering får man alltså en större marknadsandel och detta betyder att konkurrenskraften har stigit. Enligt Kotler, Wong, Saunders& Armstrong (2005, s. 421) Väljer konsumenterna den varan eller tjänsten som är kostnadseffektivast samt som de värdesätter nyttig/behändig, och att  nyckeln till att få nya/hålla stam kunder är att förstå deras behov vid köpprocessen& ge dem mer av det de värdesätter högt, bättre än konkurrenter.

Positionering
Enligt Mossberg och Sundström (2001, s.212) är positionering ”Det sätt på vilket produkten uppfattas av köparna i förhållande till konkurrerande produkter”. Vid positionering av en ny produkt skall företaget tänka på vad som konsumenterna (i huvudsak målgruppen) värdesätter, d.v.s. vad de högaktar i produkten och är färdiga att betala för. Positioneringen används sedan i marknadsföringen av produkten, desto bättre företaget lyckats med sin positionering desto enklare och effektivare kommer marknadsförandet av produkten att vara. Som ett bra exempel kan man nämna något ätbart som är positionerat för människor som strävar efter att äta naturligt, genom att positionera sin ex. safttillverkning på naturlighet och inga tillsatsämnen når man en större andel av dem som köper saft än konkurrenter med koncentrerad saft, ifall konsumenterna värdesätter naturligheten högt.

Target marketing
Enligt Kotler et al. (2005, s. 391) är target marketing när ett företag använder all sin kapacitet till att erbjuda sin tjänst/produkt till en eller flera konsumentgrupper med lika behov eller karaktärer. Idén är att man satsar på den konsument målgrupp som är mest potentiell för företaget i form av vinster. Mossberg och Sundström (2001, s.211) använder den svenska termen ”Koncentrerad marknadsföringsstrategi” och skriver: ”går ut på att välja flera olika målgrupper men att prioritera en framför de andra”. Orsaken till att företag väljer en specifik kundmålgrupp kan bero på olika orsaker t.ex. få/inga konkurrenter, stor efterfrågan, företagets egna intressen o.s.v. Som ett exempel kan man nämna Tesla, som producerar lyxiga sport el-bilar, de har haft en ny marknad med få konkurrenter men också en väldigt stenig väg till toppen.  
-Otto

Källor: 
Philip Kotler, Veronica Wong, John Saunders, Gary Armstrong (2005) Principles of marketing (4th edition). Harlow: Pearson Education
Lena Mossberg & Malin Sundström (2011) Marknadsföringsboken (upplaga 1:2).  Lund: Studentlitteratur AB

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar