Vad är en kommunikationsplan?
För att en organisation skall få kunder måste de marknadsföra sig, marknadsföring sker oftast via reklam men dit räknas också all marknadsföring som sker utan att organisationen egentligen anstränger sig för att göra något. Detta sker då organisationen har gjort ett bra jobb med att skapa en produkt eller tjänst som skapar nöjdhet hos konsumenten, konsumenten sprider då ordet om organisationen och hjälper det att framskrida. För att en organisation skall bli konkurrenskraftigt på marknaden bör det hitta sin väg till konsumenterna samt se till att de är nåbara av konsumenterna, för att förstärka detta skapar de en kommunikationsplan.
”companies must ask not only ‘How can we reach our customers?’ but also ‘How can we find ways to let our customers reach us?’” (Kotler, Wong, Saunders& Armstrong 2005, s.728).
En kommunikationsplan (eng. Communication strategy) är i sin korthet en strategi genom vilket exempelvis ett företag som tillverkar bil däck kan sponsorera i motorsport, eftersom att de då får reklam för bil entusiaster, då företaget satsar på kvalité och lågt pris kan det vara att entusiasterna har redan konstaterat att just detta företags däck är de bästa alternativet. Det att entusiasten kopplar ihop märket på däcken med motorsporten som denna ser upp till, gör att upplevelsen förstärks.
Eftersom att människor vill arbeta med något som intresserar dem, kan man konstatera att flera entusiaster av motorsport har med motorsport att göra även i arbetslivet. Föreställ dig att flera av entusiasterna arbetar med att byta bildäck, detta leder till att de rekommenderar samma däck åt sina kunder. I detta skede har kommunikationen fungerat bra halvvägs, den andra biten av kommunikationen är att se till att däcken som detta företag tillverkar har ett bra utbud och de är tillgängliga för konsumenterna. Detta innebär att företaget måste kommunicera med sina distributörer och se till att de säljer och marknadsför företagets däck så mycket som möjligt.
För att ett företag skall öka sin försäljning måste de kommunicera med sina konsumenter och verkligen förklara varför de behöver produkten. En bra video demonstration eller ett bra tal fungerar oftast som marknadsföring för kunden. Genom att få kunder att sprida företagets röst genom sociala medier eller andra vägar får företaget mer synlighet och ett bredare påverkan på marknaden. Exempel på detta är elektronikaffärer som ordnar tävlingar I sociala medier där man kan vinna presentkort till affären då man gillar och/eller delar med sid deras inlägg, detta gör att människor gillar deras kommunikations strömm och får således i fortsättningen också all reklam framför sig, dessutom ser alla individens ”so.me.” vänner att en tävling pågår och deltar möjligen själva också ( Kotler et al., 2005, s.727).
Som avslutning vill lägga in ett citat som visar svårigheten med att lyckas i skapandet av en framgångsgivande kommunikationsplan:
“For most companies, the question is not whether to
communicate, but how much to spend and in what ways.”
( Kotler et al., 2005, s.750).
Otto
Källor:
Philip Kotler, Veronica Wong, John Saunders, Gary Armstrong (2005) Principles of marketing (4th edition). Harlow: Pearson Education
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar