söndag 16 februari 2014

Blogginlägg 3

I torsdags workshop fick vi som uppgift att göra en affärsmodellkanvas-modell, för vårt företag vi valt. Modellen består av nio olika delar: Key partners, key activities, key resources, value propositions, customer relationships, customer segments, channels, cost structure samt revenue streams. Modellen tar i beaktan infrastrukturen, kunden, finansieringen och utbjudandet inom ett företag. Fokusen i uppgiften var att fundera på hur modellen betyder för företagets marknadsföring. Företaget vi valt är Autoliike Marko Sipilä, som agerar inom bilbranschen.

Till företagets key partners hör: special service, personer utomlands som levererar bilarna samt olika finansieringsbolag. Key partners spelar en betydande roll inom ett företags marknadsföring. Key partners behövs för att distributionskanalerna skall fungera. I företagets fall är personerna utomlands i en mycket stor roll i deras distributionskedja.

Key activities hos företaget är försäljning, import och byteshandel. Försäljningen är den viktigaste biten och inom marknadsföring en mycket viktig aspekt. Till försäljning hör exempelvis marknadsföring av bilarna. Man bör göra sina produkter så attraktiva som möjligt för att kunden konsumerar produkten. Import av bilarna från Tyskland och Italien är en viktig del för företaget. Om förertaget inte lyckas importera bilar, blir det ingen försäljning. Företaget bjuder också byteshandel alternativ vid köp av bilar.

Ägaren Marko är den viktigaste byggstenen för företaget. Andra key resources för företaget är såklart bilarna, verkstaden, underleverantörerna samt själva infrastrukturen. Marko är huvudansvarig om marknadsföringen och bestämmer hur den görs. Företagets unika bilar hör också till kategorin key resources. Företagets hemsida är tydlig och man har satsat på bilarnas bilder. Marknadsföringen inom bilbranscher går långt ut på att publicera bilder av bilarna och det har företaget också koncentrerat på.

Exklusiva bilar, hemkörning och kundservice är alla value propositions inom företaget. Företaget erbjuder sällsynta och mera lyx- samt sportartade bilar åt kunden. Företaget har en mycket kundrelaterad inställning. Det är sällan företag inom bilbranschen, som levererar bilar genom hemkörning åt kunderna. Företaget har en stor tyngdpunkt för kundservicen som är en mycket viktig del inom marknadsföringen.

Till customer segments för företagets del hör rika människor, oftast män, allt mellan 30-60år gamla och mest bilentusiaster. Företaget säljer lyxartade bilar och priset på bilarna är av denna orsak högre än normalt. Kunderna är oftast bilentusiaster som har en bättre ekonomi än majoriteten. Företaget värderar alla möjliga kunder på lika sätt och betjänar ingen sämre. Customer relationships är relaterat till customer segments och man bör hålla en stark kundrelation. Företaget satsar inom marknadsföringen mycket på att bevara en god kundrelation. Hemkörningar, personlig kontakt med kunderna och personlig service är egenskaper som man satsar på inom företaget. Inom marknadsföring sägs det att: att skaffa nya kunder är dyrare än att bevara en, och man ser tydligt att företaget har samma tanksätt.

Affärsmodellen gav en bredare bild om Autoliike Marko Sipilä. Företaget är beroende av deras distributionskanaler och deras personal, speciellt VD:n. Försäljningen av bilarna är företagets key resource, men kundarbetandet spelar en mycket viktig del för företaget. 











Bild av vår affärsmodell

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar