I torsdags workshop fick vi som uppgift att göra en
affärsmodellkanvas-modell, för vårt företag vi valt. Modellen består av nio
olika delar: Key partners, key activities, key resources, value propositions,
customer relationships, customer segments, channels, cost structure samt
revenue streams. Modellen tar i beaktan infrastrukturen, kunden, finansieringen
och utbjudandet inom ett företag. Fokusen i uppgiften var att fundera på hur
modellen betyder för företagets marknadsföring. Företaget vi valt är Autoliike
Marko Sipilä, som agerar inom bilbranschen.
Till företagets key partners hör: special service,
personer utomlands som levererar bilarna samt olika finansieringsbolag. Key
partners spelar en betydande roll inom ett företags marknadsföring. Key
partners behövs för att distributionskanalerna skall fungera. I företagets fall
är personerna utomlands i en mycket stor roll i deras distributionskedja.
Key activities hos företaget är försäljning, import och
byteshandel. Försäljningen är den viktigaste biten och inom marknadsföring en
mycket viktig aspekt. Till försäljning hör exempelvis marknadsföring av
bilarna. Man bör göra sina produkter så attraktiva som möjligt för att kunden
konsumerar produkten. Import av bilarna från Tyskland och Italien är en viktig
del för företaget. Om förertaget inte lyckas importera bilar, blir det ingen
försäljning. Företaget bjuder också byteshandel alternativ vid köp av bilar.
Ägaren Marko är den viktigaste byggstenen för företaget.
Andra key resources för företaget är såklart bilarna, verkstaden,
underleverantörerna samt själva infrastrukturen. Marko är huvudansvarig om
marknadsföringen och bestämmer hur den görs. Företagets unika bilar hör också
till kategorin key resources. Företagets hemsida är tydlig och man har satsat
på bilarnas bilder. Marknadsföringen inom bilbranscher går långt ut på att publicera
bilder av bilarna och det har företaget också koncentrerat på.
Exklusiva bilar, hemkörning och kundservice är alla value
propositions inom företaget. Företaget erbjuder sällsynta och mera lyx- samt
sportartade bilar åt kunden. Företaget har en mycket kundrelaterad inställning.
Det är sällan företag inom bilbranschen, som levererar bilar genom hemkörning
åt kunderna. Företaget har en stor tyngdpunkt för kundservicen som är en mycket
viktig del inom marknadsföringen.
Till customer segments för företagets del hör rika
människor, oftast män, allt mellan 30-60år gamla och mest bilentusiaster.
Företaget säljer lyxartade bilar och priset på bilarna är av denna orsak högre
än normalt. Kunderna är oftast bilentusiaster som har en bättre ekonomi än
majoriteten. Företaget värderar alla möjliga kunder på lika sätt och betjänar
ingen sämre. Customer relationships är relaterat till customer segments och man
bör hålla en stark kundrelation. Företaget satsar inom marknadsföringen mycket
på att bevara en god kundrelation. Hemkörningar, personlig kontakt med kunderna
och personlig service är egenskaper som man satsar på inom företaget. Inom
marknadsföring sägs det att: att skaffa nya kunder är dyrare än att bevara en,
och man ser tydligt att företaget har samma tanksätt.
Affärsmodellen gav en bredare bild om Autoliike Marko
Sipilä. Företaget är beroende av deras distributionskanaler och deras personal,
speciellt VD:n. Försäljningen av bilarna är företagets key resource, men
kundarbetandet spelar en mycket viktig del för företaget.
Bild av vår affärsmodell
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar