onsdag 12 februari 2014

Inför träff 8 Segmentering, differentiering och positionering

Det är omöjligt att göra alla kunder nöjda med en produkt eller tjänst. Olika kunder föredrar och behöver olika saker. Därför har företaget flyttat från mass marknasföring och mer till target marknadsföring där man riktar in sig på en grupp med speciellt ämnade produkter eller tjänster. De fyra stegen för en kund-driven marknadsföring är: segmentering, targeting, differetiering och positionering.(Kotler & Armstrong, 2012, s. 190)

Segmentering är när man delar up marknaden i mindre beståndsdelär med olika karaktärer, behov och andra faktorer(ålder, kön, geografi etc.) som gör att olika marknadsförings strategier tillämpas.
Targeting är när man evaluerar dessa segment och beroende på olika faktorer som påvärkar hur attraktivta dessa är. På basen av detta så träder föreatget in i en eller flera av dessa segment. (Kotler & Armstrong, 2012, s. 190-207)

Differetiering är när man differentierar sin produkt inom segmentet för att skapa bättre kundvärde.
Positionering är när företagets produkt eller tjänst tar up en klar, olik och önskad plats i jämnförelse med andra konkurenters produkter för konsumenterna.(Kotler & Armstrong, 2012, s. 207-215)

Tex. Vårt företag utvecklar spel för mobiltelefoner och vi ska ta fram ett nytt spel. Marknaden segmenteras in nu i olika genrér och åldersgrupper. Ledningen överväger nu vilka segment som skulle ge bättre utsikter för vinster. Efter kort så beslutar ledningen att rikta in sig på en relativt ung målgrupp dock tillräkligt gamla så att de kan uppfylla mikrotransaktioner. Andra förslag för mycket äldre målgrupper som virknings-simulatorn förkastas pga. att mobilanvänding hos de äldre är begränsad. Vi ser nu på konkurrenterna och hittar 2-3st. Nu planeras olika saker som kommer gör så att vår produkt blir bättre i vår vinkel än konkurrenternas. Vår produkt kommer uppfylla en viss postion som kommer att sticka ut inom nischen.

Jim

Källor

Kotler, P. Armstrong, G. (2012). Principles of marketing. Pearson Prentice Hall

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar