Första delmomentet eller projektet i kursen har nu nått sitt slut. Vi har inom gruppen hunnit lära känna varandra bättre och fått lära oss att både tweeta och skriva blogginlägg med korrekt referensteknik. Med en fast förankring i kurslitteraturen så föreläsarna guidat oss att via olika övningar skrapa ämnet marknadsföring på ytan. I det här blogginlägget har vi inom gruppen med tyngdpunkten på marknadsföringens historia, centrala begrepp inom marknadsföring, teamwork, och omgivningsanalys försökt sammanfatta det vi lärt oss i projektet.
Historia
I början bestod marknadsföring generellt sett av utskrivet material samt "word of mouth". Inom marknadsföring är "word of mouth" när konsument (1) delar med sig sina konsumtions erfarenheter med konsument (2). I början och mitten av 1900-talet började nya medium dyka upp. Radio och TV reklamer sänds ut med stora framgångar. Även telefonmarknadsföring börjar ta sin form under denna era, men blir inte en vanlig taktik förrän 1970-talet. I slutet av 1900-talet så kommer en rad av nya marknadsformer tack vare teknologiska framhopp; Datorn, Internet & mobiltelefonen. Marknadsföring via E-post föddes och det första fallet av automatisk storskalig spam noterades 1994. (Corey Eridon, 2012)
Strax innan millenniumskiftet började sökmotorerna dyka upp. Detta gjorde att kunderna själva kunde börja hitta mera information angående produkterna och tjänsterna de ville ha. SEO (Search Engine Optimazation) föddes i samband med detta och går ut på att få hemsidor överst när kunden söker med ord som tillhör nischen. Detta genomförs genom att göra det enkelt för sökmotorerna att indexera och ranka hemsidorna. Genom att ha tätt med nyckelord, baklänkar från andra högrankade hemsidor och andra faktorer så får man hemsidor högre i rankningssystemet.(Corey Eridon, 2012)
Efter millenniumskiftet och närmar modern tid så har marknadsföring över Internet bara ökat i synnerhet inom e-handeln. Sociala medier och bloggar har tagit form. Smarttelefoner har fått ett explosivt genombrått och gör det enklare att nå dessa former av marknadsföring. (Corey Eridon, 2012)
Gällande Historian hoppas vi att ni kollar denna läk som vi hittade med en ”infograph” angående marknadsföringshistoria: INFOGRAPHIC
Centrala begrepp inom marknadsföring
Några av de viktigaste begreppen inom marknadsföring är kundrelation, kundvärde och efterfrågan. Efterfrågan är ett mänskligt begär som stöds av köpkraft. Begär är mänskliga behov såsom fysiologiska och sociala som har utformats av kulturen och individuell personlighet. T.ex. en person är hungrig. Han vill ha grillmat. Har han pengar finns nu en efterfrågan på grillmat. (Kotler & Armstrong, 2012, s. 6) Kundvärde innebär att konsumenten naturligt väljer den produkt som bringar mest värde för lägst pris (Mossberg & Sundström, 2012, s.26-27) Kundrelation syftar till processen hur man skaffar, behåller och får fördjupad förståelse för kunder. Företaget erbjuder belåtenhet och kundvärde till kunden, medan respektive erbjuder lojalitet och monetär ersättning till företaget genom relationens längd. (Kotler & Armstrong, 2012, s. 12) Inom marknadsföring brukar man skilja på företag som jobbar med B2B (Business to business) och B2C (Business to Consumer) eftersom både utmaningarna och förutsättningarna i de båda fallen är lite olika. B2B handlar om försäljning som sker mellan företag, B2C är däremot försäljning mellan företag och individuella konsumeter (Kotler et al., 2012, s. 137). B2B kan ses som en enklare väg till en större omsättning, eftersom kunderna ofta spenderar större summor, till skillnad från fallet B2C där det ofta krävs massvis med kunder för att nå samma omsättning (Kotler & Armstrong, 2012, s. 138).
Marknadsföringsmixen består av fyra P:n som är verktyg för företagen att göra affärer och utbyten med kunder (Mossberg & Sundström, 2012, s.32-33). De fyra P:n är: produkt, pris, plats och påverkan, och genom att kombinera dessa P:n kan man differentiera sin egna produkt från konkurrenternas. Produkt är vad företaget erbjuder, priset definierar vad man betalar för produkten, plats anger läget och distributionen och påverkan innebär de fördelar produkten har för att kunden skall välja den (Mossberg & Sundström, 2012, s.32-33). I exemplet ovan med en hungrig människa och produkten grillmat så kan tillämpandet av marknadsföringsprinciper leda till en större omsättning för företaget. Produkten här kan vara hamburgaren, priset man betalar för hamburgaren bör motsvara det som den hungriga kunden är ge för produkten. En optimal plats i det här exemplet kan vara en lättillgänglig grillkiosk som ligger på vägen hem från baren och påverkan kan innebära att företaget strävar till att uppnå positiva upplevelser för kunder och på det sättet få kunderna att välja just den grillkiosken framom konkurrenternas. De fyra P:n innebär alltså ett kraftfullt verktyg för att analysera och optimera verksamheten. Ett annat sätt att förbättra omsättningen är att förbättra själva produkten. Produktutveckling är den process där man kontinuerligt förbättrar produkten att matcha kundens behov (Kotler & Armstrong, 2012, s. 582) för att höja dess värde framom konkurrenternas. Viktiga aspekter är t.ex. smak, design och tillverkningskostnader.
Ett företags marknadsfilosofi ger riktlinjer för var marknadsföringsarbetets fokus ligger. Inom marknadsföringstänkandet finns det fem centrala marknadsföringsfilosofier; produktionsinriktad filosofi, produktinriktad filosofi, försäljningsinriktad filosofi, marknadsinriktad filosofi och socialt inriktad filosofi (Mossberg & Sundström, 2012, s. 24-25). Fokus kan till exempel ligga i produktionen eller i försäljningen. Väljer grillkiosken i vårt exempel att fokusera på produktionen så kunde ett sätt vara att minska på produktionskostnaderna och på så sätt höja värdet på produkten för konsumenten genom att erbjuda den till ett lägre pris. När grillkiosken väl har lyckats ta fram en bra produkt och etablera ett bra rykte på marknaden så är det viktigt att kunderna lätt kan känna igen och förknippa marknadsföringen med just det företagets. Företaget kan här använda sig av ett varumärke för att skilja åt dess produkter från andra företags (Mossberg & Sundström, 2012, s. 222). Ett namn, en design, en logotyp, en symbol eller en beteckning är exempel på vad varumärken kan vara, men det kan också vara frågan om en sammanslagning av två eller flera av dessa (Mossberg & Sundström, 2012, s. 222).
Ibland kan det löna sig att fokusera både marknadsföringsarbetet och produktutvecklingen och istället för att uppnå en hög omsättning genom att sälja till alla kunder samtidigt specialisera sig på en viss typ av målgrupp. Det här fenomenet kallas segmentering och innebär att dela upp potentiella köpare utgående från deras behov, beteende och andra egenskaper. Ett segment är en grupp av konsumenter som är mottagliga en specifik typ av marknadsföring. Riktad marknadsföring innebär att undersöka de olika marknadssegmenten och enbart fokusera på de segment som är mest attraktiva. (Kotler & Armstrong, 2012, s. 49) I vårt exempel så kunde grillkiosken istället för att hålla öppet dygnet runt välja att bara hålla öppet de tider på dygnet då efterfrågan är som störst. Med andra ord kan grillkiosken välja att enbart sälja till segmentet kunder som är hungriga mellan 02.00 och 04.00 på natten och därmed spara på personalkostnader vid övriga tider på dygnet.
Begreppet segmentering hänger tätt ihop med både positionering och differentiering. Vid positionering så undersöker man noggrant målgruppen och konkurrerande produkter i syfte att hitta konkurrenskraftiga fördelar för den egna produkten. Marknadsföringen och prissättningen kan sedan anpassas för att ge den egna produkten ett större värde i konsumentens ögon. (Kotler & Armstrong, 2012, s. 51) Differentiering innebär att inte bara anpassa marknadsföringen för målgruppen utan också själva produkten för ett specifikt segment. Effektiv positionering har sin början i differentiering, d.v.s. man väljer i ett tidigt skede att rikta in sig till ett specifikt segment och designa produkten eller tjänsten så att egenskaperna ger konsumenten ett större värde i just det segmentet (Kotler & Armstrong, 2012, s. 51). För grillkiosken kunde det här innebära att erbjuda t.ex. lokalproducerat kött i kebaben, på det här sättet positionerar sig grillkiosken som den lokala hamburgaren som bara använder hälsosamma råvaror.
Teamwork
Företag verkställer inom olika branscher och den inre strukturen varierar därför mycket mellan olika företag. Ett företags organisation består av en VD, möjligtvis av avdelningschefer, men det måste finnas arbetare, anställda. Till intern marknadsföring hör: gemensamt mål, affärsidé, motivation och kommunikation (Mossberg & Sundstöm, 2012, s.53). De anställda bidrar med sitt arbete och sin kompetens till företaget (Mossberg & Sundström, 2012, s.53).
Teamwork inom företag är en central och viktig roll för ett företags succé. Det är cheferna och de anställda som tillsammans kommunicerar och beslutar olika strategiska arbetsplaner, kampanjer samt strategier för företagets marknadsföring (Mossberg & Sundström, 2012, s.53). Om inte teamwork fungerar inom företaget fungerar inte heller den interna marknadsföringen.
I projektuppgifter spelar teamwork en mycket stor roll. Arbetarna bör tillsammans analysera, motivera, inspirerar och besluta besluten för vad som skall sammanställas (Mossberg & Sundström, 2012, s.53). När de anställda arbetar tillsammans och teamwork fungerar, når företaget bättre försäljningstillväxt, lönsamhet samt större vinst (Mossberg & Sundström, 2012, s.54).
Omgivningsanalys
Då ett företag marknadsför sina produkter, så bör företaget i fråga även fundera på sin omgivning, alltså på de aktörer som på ett sätt eller annat kan inverka i hur företaget lyckas med sin marknadsföring och kundbetjäning (Mossberg & Sundström, 2012, s. 47). För att ett företags verksamhet i sin helhet, men i synnerhet främst marknadsföringen, skall fungera på bästa möjliga vis, krävs en bra interaktion mellan ett företag och dess interna samt externa omgivning. Två modeller som kan anses tillhöra omgivningsanalysen är mikromiljö-modellen samt makromiljö-modellen (Mossberg & Sundström, 2012, s. 50 & s. 74).
Ett företags närmaste omgivning anses bestå av samhällsintressenter, affärspartners och konkurrenter (Mossberg & Sundström, 2012, s. 50). Dessa aktörer anses vara de centrala aktörerna i ett företags mikromiljö (Mossberg & Sundström, 2012, s. 47). Samhällsintressenterna består av media, konsumentorganisationer och av både kommun och stat (Mossberg & Sundström, 2012, s. 50). Till affärspartners räknas kunder, leverantörer och distributörer (Mossberg & Sundström, 2012, s. 50). Företagets konkurrenter är de aktörer på den rådande marknaden, som på ett sätt eller annat anses ge konkurrens åt företaget. I och med att ett företag har en ständig kontakt med dessa parter, så krävs ett gott samarbete, för annars riskerar företagets verksamhet att försämras. Ifall samarbetet inte fungerar, så kan det till och med vara, att företagets kunder inte får den betjäning som de förväntat sig få. Om till exempel relationen mellan ett företag och dess leverantörer inte fungerar, så kan det i värsta fall vara, att företaget inte får några varor av leverantörerna. I så fall har ju företaget inga produkter att marknadsföra och sälja vidare till sina kunder. Konkurrenssituationen på marknaden inverkar också i ett företags sätt att marknadsföra sina produkter. Beroende på om det råder fri konkurrens eller alternativt till exempel monopol på marknaden, så kan det vara att marknadsföringen skiljer sig åt en aning (Mossberg & Sundström, 2012, s. 63). Därför bör företaget ta hänsyn till den rådande konkurrenssituationen i dess marknadsområde.
Utöver företagets närmaste omgivning, så finns det även en yttre omgivning, som ett företag måste ta hänsyn till i sin verksamhet, ifall företaget har som målsättning att lyckas med till exempel sin marknadsföring till fullo (Mossberg & Sundström, 2012, s. 74). Den yttre omgivningen (företagets makromiljö) består av politik och lagstiftning, samhälle och kultur samt av ekonomin (Mossberg & Sundström, 2012, s. 74). Ett företag bör alltså i dess marknadsföringsarbete ta hänsyn till hur demografin inom ett samhälle ser ut, och hurdana normer och värderingar som råder i samhället (Mossberg & Sundström, 2012, s. 75). Ifall hänsyn tas till dessa ovan nämnda aspekter, så är chansen större, att marknadsföringsarbetet lyckas. Också lagstiftningsfrågor och politiska beslut är frågor, som företaget bör fundera över. Det är bra, ifall företaget klarar av att lyckas få veta om diverse olika förändringar inom dessa frågor, som till exempel är på kommande, för då kan marknadsföringsarbetet justeras enligt behov (Mossberg & Sundström, 2012, s. 81). Den rådande ekonomisituationen inom samhället inverkar också i ett företags sätt att lyckas på marknaden (Mossberg & Sundström, 2012, s. 83). Om ett företag vill analysera sin omgivning, kan företaget också ta hjälp av en SWOT-analys eller av en PEST analys.
Sammanfattningsvis bör alltså företaget ta hänsyn till många olika omgivningsfaktorer, för att lyckas på marknaden på bästa möjliga vis. Om kunskap finns angående omgivningsaspekter, så finns det en större chans, att marknadsföringsarbetet också lyckas. Det är till exempel lättare att nå sina kunder, ifall man vet hur kunderna resonerar kring saker och ting.
Källor:
Mossberg, L. & Sundström, M. (2012): Marknadsföringsboken. Upplaga 1:2. Sverige : Studentlitteratur.
Corey Eridon (2012) The History of Marketing: An Exhaustive Timeline [INFOGRAPHIC]
Philip Kotler, Veronica Wong, John Saunders, Gary Armstrong (2005) Principles of marketing. 4th edition. Pearson Education
Kotler, P. & Armstrong, G. (2012): Principles of Marketing. 14th edition. Pearson Prentice Hall.
Mossberg, L. & Sundström, M. (2012): Marknadsföringsboken. Upplaga 1:2. Sverige : Studentlitteratur.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar