PEST Analys är en metod som analyserar omgivningen som företaget
vistas i, och ger en bild på extärna situationer som kan påvärka
den industrin. Akronymen PEST står för Political, Economic,
Sociological och Technological. (Stralser, 2004, s.155)
Politisk omgivning
Analyserar den politiska omgivningen vilket oftast är aktuelt för
företag som tar sig in på marknader utomlands. Statens policy:s
granskas och analyserars. Detta för att ta fram eventuella
begränsningar extra avgifter etc. Som påvärkar företaget positivt
eller negativt.
(Stralser, 2004, s.155)
Ekonomisk omgivning
Analyserar den ekonomiska omgivningen som företaget kommer vistas
på. Statens, nationens, eller regionens ekonomiska hälsa granskas.
Om området har en stark ekonomi kand detta betyda att High-end
produkter kan lanseras, eller om omdrådet inte har stark ekonomi så
kan budget modeller lanseras.
(Stralser, 2004, s.155)
Sociologiska omgivningen
Analyserar den sociala omgivningen som företaget kommer att
vistas på. Trender och faktorer av befolkningen granskas. Är
befolknigen utbildade i regionen för att arbeta på företaget?
Vilken åldersgrupp är dominerande? Såna frågor besvaras här. (Stralser, 2004, s.155)
Teknologiska omgivningen
Analyserar den teknologiska omgivningen som företaget kommer att
vistas i. Dagens och morgondagens teknologier analyserars och dess
infrastuktur. t.e.x Om företaget skall marknadsföra elbilar så
behöver omdrådet stöd för det genom laddnings-stolpar, verkstäder
etc. (Stralser, 2004, s.155-156)
Jim
källor
Stralser, P. (2004) MBA In A Day: What you would learn at top-tier business schools(if you only had the time!)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar