onsdag 29 januari 2014

Inför träff 5 - PEST Analys

PEST Analys är en metod som analyserar omgivningen som företaget vistas i, och ger en bild på extärna situationer som kan påvärka den industrin. Akronymen PEST står för Political, Economic, Sociological och Technological. (Stralser, 2004, s.155)

Politisk omgivning

Analyserar den politiska omgivningen vilket oftast är aktuelt för företag som tar sig in på marknader utomlands. Statens policy:s granskas och analyserars. Detta för att ta fram eventuella begränsningar extra avgifter etc. Som påvärkar företaget positivt eller negativt.
(Stralser, 2004, s.155)

Ekonomisk omgivning

Analyserar den ekonomiska omgivningen som företaget kommer vistas på. Statens, nationens, eller regionens ekonomiska hälsa granskas. Om området har en stark ekonomi kand detta betyda att High-end produkter kan lanseras, eller om omdrådet inte har stark ekonomi så kan budget modeller lanseras.
(Stralser, 2004, s.155)

Sociologiska omgivningen

Analyserar den sociala omgivningen som företaget kommer att vistas på. Trender och faktorer av befolkningen granskas. Är befolknigen utbildade i regionen för att arbeta på företaget? Vilken åldersgrupp är dominerande? Såna frågor besvaras här. (Stralser, 2004, s.155)

Teknologiska omgivningen

Analyserar den teknologiska omgivningen som företaget kommer att vistas i. Dagens och morgondagens teknologier analyserars och dess infrastuktur. t.e.x Om företaget skall marknadsföra elbilar så behöver omdrådet stöd för det genom laddnings-stolpar, verkstäder etc. (Stralser, 2004, s.155-156) 

Jim 

källor

Stralser, P. (2004) MBA In A Day: What you would learn at top-tier business schools(if you only had the time!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar