onsdag 22 januari 2014

INFÖR TRÄFF 3 - Erik

Själv är jag mycket intresserad av marknadsföring av diverse olika anledningar. Dels hoppas och tror jag på att jag i framtiden kommer att arbeta med marknadsföringsuppgifter i något företag, och dels så har jag faktiskt arbetat med arbetsuppgifter som kan relateras till marknadsföring. Därför är det ganska så naturligt, att jag har ett stort intresse för marknadsföring.
Efter att ha läst introduktionskapitlet ur boken ”Marknadsföringsboken” (Mossberg & Sundström, 2012) så märker jag, att jag redan har fått en lite bredare kunskap i vad som marknadsföring egentligen är. Det som jag främst funderade på under läsningens gång, var de facto hur många olika delar som faktiskt anses tillhöra marknadsföringen; allt ifrån kundvärde och kundbeteende till diverse olika marknadsföringsfilosofier. Dessutom märkte jag hur viktig faktiskt marknadsföringen är för varje företag; ”Marknadsföringen löper i regel som en röd tråd genom ett företag och all dess verksamhet” (Mossberg & Sundström, 2012, s. 23). I princip är det marknadsföringsrelaterade frågor som förenar de olika delarna i olika företag. I och med detta så får de olika delarna i företagen kontakt med varandra, och verksamheten fungerar på ett bättre vis.
Under läsningens gång fastnade jag för tre centrala begrepp, nämligen marknadsföringsfilosofier (Mossberg & Sundström, 2012, s. 23), kundvärde (Mossberg & Sundström, 2012, s. 26) och varumärke (Mossberg & Sundström, 2012, s. 41). Marknadsföringsfilosofierna är något som jag tycker att varje människa, som åtminstone är lite intresserad av marknadsföring, borde kunna. Det finns olika inriktningar i varje filosofi, och därför är jag intresserad av dessa filosofier.
Eftersom jag själv agerar kund åt diverse olika företag, så vet jag hur viktigt det är för en kund att han/hon upplever största möjliga värde (kundvärde) vid inköpstillfällena. De företag, som kan erbjuda största möjliga värde åt kunden, upplever allt som oftast stora framgångar på marknaden.  Kundvärde-begreppet intresserar mig mycket på grund av att det är något, som företagen måste ta ställning till i sitt marknadsföringsarbete, och dessutom har jag som sagt egna erfarenheter kring kundvärde, vilket gör begreppet än mer intressant.

Människor kommer i kontakt med varumärken i princip varje dag, och dessa varumärken identifierar bland annat vilka produkter ett företag erbjuder åt sina kunder. Dessa varumärken är mycket viktiga för företagen och deras marknadsföring, och det är därför som varumärken intresserar mig mycket.  

Referenser:

Mossberg, L. & Sundström, M. (2012): Marknadsföringsboken. Upplaga 1:2. Sverige : Studentlitteratur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar