INFÖR TRÄFF 3 - Erik
Själv är jag
mycket intresserad av marknadsföring av diverse olika anledningar. Dels hoppas
och tror jag på att jag i framtiden kommer att arbeta med
marknadsföringsuppgifter i något företag, och dels så har jag faktiskt arbetat
med arbetsuppgifter som kan relateras till marknadsföring. Därför är det ganska
så naturligt, att jag har ett stort intresse för marknadsföring.
Efter att ha
läst introduktionskapitlet ur boken ”Marknadsföringsboken” (Mossberg &
Sundström, 2012) så märker jag, att jag redan har fått en lite bredare kunskap
i vad som marknadsföring egentligen är. Det som jag främst funderade på under
läsningens gång, var de facto hur många olika delar som faktiskt anses tillhöra
marknadsföringen; allt ifrån kundvärde och kundbeteende till diverse olika
marknadsföringsfilosofier. Dessutom märkte jag hur viktig faktiskt
marknadsföringen är för varje företag; ”Marknadsföringen löper i regel som en
röd tråd genom ett företag och all dess verksamhet” (Mossberg & Sundström, 2012, s. 23). I princip är det
marknadsföringsrelaterade frågor som förenar de olika delarna i olika företag.
I och med detta så får de olika delarna i företagen kontakt med varandra, och
verksamheten fungerar på ett bättre vis.
Under läsningens
gång fastnade jag för tre centrala begrepp, nämligen marknadsföringsfilosofier
(Mossberg & Sundström, 2012, s. 23), kundvärde (Mossberg & Sundström, 2012, s. 26) och varumärke (Mossberg & Sundström, 2012, s. 41). Marknadsföringsfilosofierna är
något som jag tycker att varje människa, som åtminstone är lite intresserad av
marknadsföring, borde kunna. Det finns olika inriktningar i varje filosofi, och
därför är jag intresserad av dessa filosofier.
Eftersom jag
själv agerar kund åt diverse olika företag, så vet jag hur viktigt det är för
en kund att han/hon upplever största möjliga värde (kundvärde) vid
inköpstillfällena. De företag, som kan erbjuda största möjliga värde åt kunden,
upplever allt som oftast stora framgångar på marknaden. Kundvärde-begreppet intresserar mig mycket på
grund av att det är något, som företagen måste ta ställning till i sitt
marknadsföringsarbete, och dessutom har jag som sagt egna erfarenheter kring
kundvärde, vilket gör begreppet än mer intressant.
Människor kommer
i kontakt med varumärken i princip varje dag, och dessa varumärken identifierar
bland annat vilka produkter ett företag erbjuder åt sina kunder. Dessa
varumärken är mycket viktiga för företagen och deras marknadsföring, och det är
därför som varumärken intresserar mig mycket.
Referenser:
Mossberg, L. & Sundström, M. (2012): Marknadsföringsboken. Upplaga 1:2.
Sverige : Studentlitteratur.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar