onsdag 22 januari 2014

Inför träff 3 - Viktiga koncept

Enligt litteraturen är en av definitionerna på marknadsföring hanteringen av vinstbringande kundrelationer (Kotler & Armstrong 2014, s. 2). Efter att ha bekantat mig med de inledande kapitlen så verkar det mest centrala begreppet vara värde. Skapandet av värde, paketering av produkter, tjänster och helheter så att de skapar ett värde för konsumenten, något som konsumenten behöver, vill ha eller till och med kräver av få köpa. En produkt är ett verktyg som löser kundens problem ((Kotler & Armstrong 2014, s ) och skapar värde för konsumenten och därmed också för hela värdekedjan ända tillbaka till producenten.

Ett annat koncept som intresserar mig är hantering av förväntningar hos konsumenten. Utmaningen för marknadsföraren är här att se till att priset på produkten matchar marknadens uppfattning om prestandan, samt att produktens verkliga prestanda sedan också matchar förväntningarna som marknadsföraren skapat. (Kotler & Armstrong 2014, s. 7).

Hantering av marknadsföring och dess olika inriktningar är det tredje konceptet som intresserar. Väljer man att fokusera på produktionstekniska förbättringar för att uppnå bästa pris/prestanda på en marknad som redan är utsatt för hård konkurrens, eller väljer man att fokusera på att bygga exakt den produkt som konsumenten behöver, eller väljer man att fokusera på säljandeprocessen och själva marknadsföringen av produkten för att få den såld.

Det som jag tror blir mest intressant med kursen är att se hur marknadsföringsteknikerna ändrat de senaste åren med tanke på nya kanaler som t.ex social media och utmaningarna/möjligheterna den för med sig för marknadsföraren.

Referenser

Albinsson, P. (1998). Den lärande organisationen: från vision till verklighet. Jönköping: Brain books.
Kotler, P. Armstrong, G. (2012). Principles of marketing. Pearson Prentice Hall

Jonas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar