Marknadsföringsmixen eller 4P-modeller är fyra verktyg inom
marknadsföringen som hjälper företag att sälja sin produkt/tjänst. De fyra P:n
är: produkt, plats, pris och påverkan och med hjälp av dessa verktyg kan man differentiera
sin produkt gentemot konkurrenternas (Mossberg & Sundström, 2012 s.32).
Produkt är varan, tjänsten eller exempelvis upplevelsen företaget erbjuder
åt kundens behov (Mossberg & Sundström, 2012, s.32). Det finns miljontals
olika produkter runt oss och därför är det ytterst viktigt för företag att
kunna differentiera sin produkt, skapa sin egna unika produkt som tillfredsställer
kundernas behov. Ständig produktutveckling är också en viktig aspekt för
företag.
Plats innebär i marknadsföringsmixen läge samt distribution (Mossberg &
Sundström, 2012, s.32). När man talar om plats kan det betyda var man befinner
produkten, exempelvis i butiker, via nätet samt hur distributionen fungerar
exempelvis via transport och sortering (Mossberg & Sundström, 2012, s.32).
Priset är ett av de viktigaste verktygen med tanke på marknadsföringen. Priset
innebär hur mycket en kund betalar för en produkt eller en tjänst (Mossberg
& Sundström, 2012, s.33). Priset för med sig ett budskap av själva
produkten, ett dyrt pris kan innebära att det är fråga om en kvalitets vara när
igen ett förmånligare pris kan betyda att det är frågan om en mera standard
produkt. Pris ses som ett strategiskt verktyg för att nå en viss position på marknaden,
för företaget (Mossberg & Sundström, 2012, s.32).
Påverkan i marknadsföringsmixen innebär hur man påverkar kunderna med sin
produkt t.ex. via reklam och annan marknadsföringsmetod. Man försöker övertala
kunderna att köpa sin produkt (Mossberg & Sundström, 2012, s.33).
Refernser:
Mossberg, L. & Sundström, M. (2012):: Marknadsföringsboken. Upplaga
1:2. Sverige : Studenlitteratur.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar