onsdag 29 januari 2014

Inför träff 5 Max

Marknadsföringsmixen eller 4P-modeller är fyra verktyg inom marknadsföringen som hjälper företag att sälja sin produkt/tjänst. De fyra P:n är: produkt, plats, pris och påverkan och med hjälp av dessa verktyg kan man differentiera sin produkt gentemot konkurrenternas (Mossberg & Sundström, 2012 s.32).

Produkt är varan, tjänsten eller exempelvis upplevelsen företaget erbjuder åt kundens behov (Mossberg & Sundström, 2012, s.32). Det finns miljontals olika produkter runt oss och därför är det ytterst viktigt för företag att kunna differentiera sin produkt, skapa sin egna unika produkt som tillfredsställer kundernas behov. Ständig produktutveckling är också en viktig aspekt för företag.
Plats innebär i marknadsföringsmixen läge samt distribution (Mossberg & Sundström, 2012, s.32). När man talar om plats kan det betyda var man befinner produkten, exempelvis i butiker, via nätet samt hur distributionen fungerar exempelvis via transport och sortering (Mossberg & Sundström, 2012, s.32).

Priset är ett av de viktigaste verktygen med tanke på marknadsföringen. Priset innebär hur mycket en kund betalar för en produkt eller en tjänst (Mossberg & Sundström, 2012, s.33). Priset för med sig ett budskap av själva produkten, ett dyrt pris kan innebära att det är fråga om en kvalitets vara när igen ett förmånligare pris kan betyda att det är frågan om en mera standard produkt. Pris ses som ett strategiskt verktyg för att nå en viss position på marknaden, för företaget (Mossberg & Sundström, 2012, s.32).
Påverkan i marknadsföringsmixen innebär hur man påverkar kunderna med sin produkt t.ex. via reklam och annan marknadsföringsmetod. Man försöker övertala kunderna att köpa sin produkt (Mossberg & Sundström, 2012, s.33).

Refernser:

Mossberg, L. & Sundström, M. (2012):: Marknadsföringsboken. Upplaga 1:2. Sverige : Studenlitteratur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar