söndag 26 januari 2014

Centrala marknadsföringsbegrepp!

Hej alla läsare!


Vår grupp, Femman ”The marketing group”, består såsom namnet redan indikerar av fem gruppmedlemmar (Jonas, Otto, Jim, Max & Erik). Var och en av oss kommer nedan att berätta lite om oss själva, och sedan kommer vi även nämna och definiera olika centrala marknadsföringsbegrepp, som enligt vår mening är viktiga inom marknadsföringen.


Mitt namn är Jonas och jag har under 10 års tid varit i arbetslivet som dataingenjör. Uppgifterna har kretsat kring att planera och producera tekniska lösningar i produkter och tjänster samt att paketera dessa på ett sätt som slutkunderna förstår och vill använda. Studerar nu vidare på samma linje; programvaruproduktion med industriell ekonomi som ett biämne. För att en produkt eller tjänst ska vara framgångsrik så måste man förstå människorna som ska använda den. Jag har inga ambitioner att bli någon marknadsförare, men för att kunna samarbeta med duktiga marknadsförare så behöver jag förstå och ha insyn i ämnet. Mina förväntningar på kursen är att lära mig grundprinciperna inom marknadsföring för att effektivt kunna kommunicera och arbeta i team bestående av domänexperter, kodare, designers och marknadsförare för att tillsammans producera morgondagens framgångsrika produkter och tjänster.

Jag heter Otto och studerar Informationssystem vid Åbo Akademi. Av marknadsföringskursen förväntar jag mig att utvidga min syn på vad marknadsföring egentligen går ut på samt lära mig knep som kommer att vara till nytta senare i arbetslivet.

Mitt namn är Jim och jag studerar Programvaruproduktion med Industriell ekonomi som biämne vid Åbo Akademi. Av denna kurs förväntar jag mig att lära de basiska koncepten inom marknadsföring, framgångsrika marknadsföringsstrategier som tillämpas i dagens läge och morgondagens marknadsföring.

Jag heter Max, och kommer från Esbo. Började mina studier i höstas och har trivts mycket bra i Åbo hittills. Marknadsföring är ett brett och intressant ämne och ser framemot att lära mig mer om ämnet. Det som intresserar mig mest inom marknadsföring är konsumentbeteende i köpprocessen, samt talangen att manipulera människor att köpa produkter/tjänster som kunden redan har/ inte behöver. 

Jag heter Erik och kommer från Åbo. Jag studerar vid Åbo Akademi, och mitt huvudämne är Informationssystem. Grundkursen i marknadsföring är en av de kurser som jag på förhand väntat mest på. Orsaken till detta ligger i att jag är mycket intresserad av marknadsföring. Under grundkursens gång förväntar jag mig att lära mig grunderna inom marknadsföringen, så att det sedan blir lättare att fortsätta studierna. Ifall grunderna i marknadsföring sitter såsom de skall, alltså ordentligt i bakhuvudet, så hjälper det säkert mig själv i mitt framtida arbetsliv också.


De centrala marknadsföringsbegreppen:

Marknadsföringsmixen består av fyra P:n som är verktyg för företagen att göra affärer och utbyten med kunder (Mossberg & Sundström, 2012, s.32-33). De fyra P:n är: produkt, pris, plats och påverkan, och med att kombinera dessa P:n kan man differentiera sin egna produkt från konkurrenternas. Produkt är vad företaget erbjuder, priset definierar vad man betalar för produkten, plats anger läget och distributionen och påverkan innebär de fördelar produkten har för att kunden skall välja den (Mossberg & Sundström, 2012, s.32-33).

Kundvärde Konsumenten väljer den produkt som ger mest värde åt honom. Företagen strävar till att bjuda ut så stor nytta och upplevelse som möjligt med sin produkt, för att maximera produktens värde. Kunden väljer sin produkt på basis av sina behov samt det upplevda värdet av produkten (Mossberg & Sundström, 2012, s.26-27).

Kundrelation: Ett av de centrala begreppen inom modern marknadsföring. Kundrelation är processen hur man skaffar, behåller och får fördjupad förståelse för kunder. Företaget erbjuder belåtenhet och kundvärde till kunden, medan respektive erbjuder lojalitet och monetär ersättning till företaget genom relationens längd. (Kotler & Armstrong, 2012, s. 12)

Efterfrågan: Ett mänskligt begär som stöds av köpkraft. Begär är mänskliga behov såsom fysiologiska och sociala som har utformats av kulturen och individuell personlighet. T.ex.  En person är hungrig. Han vill ha Grillmat. Har han pengar finns nu en efterfråga. (Kotler & Armstrong, 2012, s. 6)

Marknadsföringsfilosofier: Företag kan ha olika synsätt, s.k. filosofier, som visar vägen för företaget i dess arbete med att utveckla strategier, så att det sedan blir enklare för företaget att bygga goda kundrelationer (Mossberg & Sundström, 2012, s. 23). Marknadsföringsfilosofin definierar var marknadsföringsarbetets fokus ligger. Fokus kan till exempel ligga i produktionen eller i försäljningen. Inom marknadsföringstänkandet finns det fem centrala marknadsföringsfilosofier; produktionsinriktad filosofi, produktinriktad filosofi, försäljningsinriktad filosofi, marknadsinriktad filosofi och socialt inriktad filosofi (Mossberg & Sundström, 2012, s. 24-25). Såsom namnen på dessa filosofier indikerar, har varje filosofi en egen inriktning, och marknadsföringsarbetet i ett företag är till största delen fokuserat på just den inriktning som ett företag har valt (Mossberg & Sundström, 2012, s. 24-25).

Varumärke: Ett företag använder ett varumärke för att skilja åt dess produkter från andra företags produkter (Mossberg & Sundström, 2012, s. 222). Då det på marknaden ofta finns liknande produkter härstammande från olika företag, är det bra att kunden med hjälp av varumärken kan särskilja ett företags produkter från andra företags produkter. Varumärken används också för att kunden skall kunna identifiera ett företags produkter. Ett namn, en design, en logotyp, en symbol eller en beteckning är exempel på vad varumärken kan vara, men det kan också vara frågan om en sammanslagning av två eller flera av dessa (Mossberg & Sundström, 2012, s. 222). Exempel på internationellt välkända varumärken är Coca-cola och IKEA.

Segmentering: Segmentering innebär att dela upp potentiella köpare utgående från deras behov, beteende och andra egenskaper med målsättningen att så effektivt som möjligt nå ut med budskapet till dessa kunder. Ett segment är en grupp av konsumenter som är mottagliga en specifik typ av marknadsföring. Riktad marknadsföring innebär att undersöka de olika marknadssegmenten och enbart fokusera på de segment som är mest attraktiva. (Kotler & Armstrong, 2012, s. 49)

Positionering: Vid positionering så undersöker man målgruppen och konkurrerande produkter i syfte att hitta konkurrenskraftiga fördelar för den egna produkten. Marknadsföringen och prissättningen kan sedan anpassas för att ge den egna produkten ett större värde i konsumentens ögon, antingen genom att sälja produkten till ett billigare pris, eller genom att ge den egenskaper som är bättre än konkurrenternas. (Kotler & Armstrong, 2012, s. 51)

Differentiering: Differentiering innebär att ta ytterligare ett steg och anpassar inte bara marknadsföringen utan också själva produkten för ett specifikt segment. Effektiv positionering har sin början i differentiering, dvs man väljer i ett tidigt skede att rikta in sig till ett specifikt segment och designa produkten eller tjänsten så att egenskaperna ger konsumenten ett större värde i just det segmentet (Kotler & Armstrong, 2012, s. 51). 

B2B (Business to business) vs. B2C (Business to Consumer): B2B handlar om försäljning som sker mellan företag, B2C är däremot försäljning mellan företag och individ konsumeter ( Kotler et al., 2012, s. 137). B2B kan ses som en enklare väg till en större omsättning, eftersom att kunderna spenderar stora summor, i B2C krävs däremot massvis med kunder för att nå samma omsättning ( Kotler et al., 2005, s. 138). 
                                                                           
Produktutveckling (new product development): Produktutveckling är en prosess där man förbättrar prototypen/ Beta versionen av den nya produkten innan den läggs ut på marknaden (Kotler et al., 2005, s. 582) Viktiga aspekter är t.ex. design och tillverkningskostnader.  

Källor:

Philip Kotler, Veronica Wong, John Saunders, Gary Armstrong (2005) Principles of marketing. 4th edition. Pearson Education

Kotler, P. & Armstrong, G. (2012): Principles of Marketing. 14th edition. Pearson Prentice Hall.

Mossberg, L. & Sundström, M. (2012): Marknadsföringsboken. Upplaga 1:2. Sverige : Studentlitteratur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar