Hej alla läsare!
Vår grupp, Femman ”The marketing group”, består såsom namnet redan
indikerar av fem gruppmedlemmar (Jonas, Otto, Jim, Max & Erik). Var och en av oss kommer nedan att berätta
lite om oss själva, och sedan kommer vi även nämna och definiera olika centrala
marknadsföringsbegrepp, som enligt vår mening är viktiga inom marknadsföringen.
Mitt namn är Jonas och jag har under 10 års tid varit i arbetslivet som
dataingenjör. Uppgifterna har kretsat kring att planera och producera tekniska
lösningar i produkter och tjänster samt att paketera dessa på ett sätt som
slutkunderna förstår och vill använda. Studerar nu vidare på samma linje;
programvaruproduktion med industriell ekonomi som ett biämne. För att en
produkt eller tjänst ska vara framgångsrik så måste man förstå människorna som
ska använda den. Jag har inga ambitioner att bli någon marknadsförare, men för
att kunna samarbeta med duktiga marknadsförare så behöver jag förstå och ha
insyn i ämnet. Mina förväntningar på kursen är att lära mig grundprinciperna
inom marknadsföring för att effektivt kunna kommunicera och arbeta i team
bestående av domänexperter, kodare, designers och marknadsförare för att
tillsammans producera morgondagens framgångsrika produkter och tjänster.
Jag heter Otto och studerar Informationssystem vid Åbo Akademi. Av marknadsföringskursen
förväntar jag mig att utvidga min syn på vad marknadsföring egentligen går ut
på samt lära mig knep som kommer att vara till nytta senare i arbetslivet.
Mitt namn är Jim och jag studerar Programvaruproduktion med Industriell
ekonomi som biämne vid Åbo Akademi. Av denna kurs förväntar jag mig att lära de
basiska koncepten inom marknadsföring, framgångsrika marknadsföringsstrategier
som tillämpas i dagens läge och morgondagens marknadsföring.
Jag heter Max, och kommer från Esbo. Började mina studier i höstas och har
trivts mycket bra i Åbo hittills. Marknadsföring är ett brett och intressant
ämne och ser framemot att lära mig mer om ämnet. Det som intresserar mig mest
inom marknadsföring är konsumentbeteende i köpprocessen, samt talangen att
manipulera människor att köpa produkter/tjänster som kunden redan har/ inte
behöver.
Jag heter Erik och kommer från Åbo. Jag studerar vid Åbo Akademi, och mitt
huvudämne är Informationssystem. Grundkursen i marknadsföring är en av de
kurser som jag på förhand väntat mest på. Orsaken till detta ligger i att jag
är mycket intresserad av marknadsföring. Under grundkursens gång förväntar jag mig
att lära mig grunderna inom marknadsföringen, så att det sedan blir lättare att
fortsätta studierna. Ifall grunderna i marknadsföring sitter såsom de skall,
alltså ordentligt i bakhuvudet, så hjälper det säkert mig själv i mitt framtida
arbetsliv också.
De centrala marknadsföringsbegreppen:
Marknadsföringsmixen består av fyra
P:n som är verktyg för företagen att göra affärer och utbyten med kunder (Mossberg & Sundström, 2012, s.32-33). De
fyra P:n är: produkt, pris, plats och påverkan, och med att kombinera dessa P:n
kan man differentiera sin egna produkt från konkurrenternas. Produkt är vad
företaget erbjuder, priset definierar vad man betalar för produkten, plats
anger läget och distributionen och påverkan innebär de fördelar produkten har
för att kunden skall välja den (Mossberg & Sundström, 2012, s.32-33).
Kundvärde Konsumenten väljer den
produkt som ger mest värde åt honom. Företagen strävar till att bjuda ut så
stor nytta och upplevelse som möjligt med sin produkt, för att maximera
produktens värde. Kunden väljer sin produkt på basis av sina behov samt det
upplevda värdet av produkten (Mossberg & Sundström, 2012, s.26-27).
Kundrelation: Ett av de centrala begreppen inom
modern marknadsföring. Kundrelation är processen hur man skaffar, behåller och
får fördjupad förståelse för kunder. Företaget erbjuder belåtenhet och
kundvärde till kunden, medan respektive erbjuder lojalitet och monetär
ersättning till företaget genom relationens längd. (Kotler & Armstrong, 2012, s. 12)
Efterfrågan: Ett mänskligt begär som stöds av
köpkraft. Begär är mänskliga behov såsom fysiologiska och sociala som har
utformats av kulturen och individuell personlighet. T.ex. En person är hungrig. Han vill ha Grillmat.
Har han pengar finns nu en efterfråga. (Kotler & Armstrong, 2012, s. 6)
Marknadsföringsfilosofier: Företag kan ha olika synsätt, s.k. filosofier, som visar vägen
för företaget i dess arbete med att utveckla strategier, så att det sedan blir
enklare för företaget att bygga goda kundrelationer (Mossberg & Sundström, 2012, s. 23). Marknadsföringsfilosofin
definierar var marknadsföringsarbetets fokus ligger. Fokus kan till exempel
ligga i produktionen eller i försäljningen. Inom marknadsföringstänkandet finns
det fem centrala marknadsföringsfilosofier; produktionsinriktad filosofi,
produktinriktad filosofi, försäljningsinriktad filosofi, marknadsinriktad
filosofi och socialt inriktad filosofi (Mossberg & Sundström, 2012, s. 24-25). Såsom namnen på dessa filosofier
indikerar, har varje filosofi en egen inriktning, och marknadsföringsarbetet i
ett företag är till största delen fokuserat på just den inriktning som ett
företag har valt (Mossberg & Sundström, 2012, s. 24-25).
Varumärke: Ett företag använder ett varumärke för att skilja åt dess produkter
från andra företags produkter (Mossberg & Sundström, 2012, s. 222). Då det på marknaden ofta finns liknande
produkter härstammande från olika företag, är det bra att kunden med hjälp av
varumärken kan särskilja ett företags produkter från andra företags produkter. Varumärken
används också för att kunden skall kunna identifiera ett företags produkter.
Ett namn, en design, en logotyp, en symbol eller en beteckning är exempel på
vad varumärken kan vara, men det kan också vara frågan om en sammanslagning av
två eller flera av dessa (Mossberg & Sundström, 2012, s. 222). Exempel på internationellt välkända varumärken är
Coca-cola och IKEA.
Segmentering: Segmentering innebär att dela upp potentiella köpare utgående från deras
behov, beteende och andra egenskaper med målsättningen att så effektivt som
möjligt nå ut med budskapet till dessa kunder. Ett segment är en grupp av konsumenter
som är mottagliga en specifik typ av marknadsföring. Riktad marknadsföring
innebär att undersöka de olika marknadssegmenten och enbart fokusera på de
segment som är mest attraktiva. (Kotler & Armstrong, 2012, s. 49)
Positionering: Vid positionering så undersöker man målgruppen och konkurrerande produkter
i syfte att hitta konkurrenskraftiga fördelar för den egna produkten.
Marknadsföringen och prissättningen kan sedan anpassas för att ge den egna
produkten ett större värde i konsumentens ögon, antingen genom att sälja
produkten till ett billigare pris, eller genom att ge den egenskaper som är
bättre än konkurrenternas. (Kotler & Armstrong, 2012, s. 51)
Differentiering: Differentiering innebär att ta ytterligare ett steg och anpassar inte bara
marknadsföringen utan också själva produkten för ett specifikt segment.
Effektiv positionering har sin början i differentiering, dvs man väljer i ett
tidigt skede att rikta in sig till ett specifikt segment och designa produkten
eller tjänsten så att egenskaperna ger konsumenten ett större värde i just det
segmentet (Kotler & Armstrong, 2012, s. 51).
B2B (Business to business) vs. B2C (Business to Consumer): B2B handlar om
försäljning som sker mellan företag, B2C är däremot försäljning mellan företag
och individ konsumeter ( Kotler et al., 2012, s. 137). B2B kan ses som en enklare väg till en större omsättning,
eftersom att kunderna spenderar stora summor, i B2C krävs däremot massvis med
kunder för att nå samma omsättning ( Kotler et al., 2005, s. 138).
Produktutveckling (new product development): Produktutveckling är en
prosess där man förbättrar prototypen/ Beta versionen av den nya produkten
innan den läggs ut på marknaden (Kotler et al., 2005, s. 582). Viktiga aspekter är t.ex. design och
tillverkningskostnader.
Källor:
Philip Kotler, Veronica Wong, John Saunders, Gary Armstrong (2005) Principles of marketing. 4th edition. Pearson Education
Kotler, P. & Armstrong, G. (2012): Principles of Marketing. 14th edition. Pearson Prentice Hall.
Mossberg, L. & Sundström, M. (2012): Marknadsföringsboken. Upplaga 1:2. Sverige : Studentlitteratur.
Källor:
Philip Kotler, Veronica Wong, John Saunders, Gary Armstrong (2005) Principles of marketing. 4th edition. Pearson Education
Kotler, P. & Armstrong, G. (2012): Principles of Marketing. 14th edition. Pearson Prentice Hall.
Mossberg, L. & Sundström, M. (2012): Marknadsföringsboken. Upplaga 1:2. Sverige : Studentlitteratur.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar