Det finns många olika sätt att analysera ett företags marknadsföring,
omgivning och utveckling. Ett av dessa sätt är att ta sig an en modell kallad
mikromiljö-modellen. Mikromiljö-modellen innefattar alla de aktörer, som har närmast
kontakt med företaget och dess verksamhet (Mossberg & Sundström, 2012, s.
50). Företag har i princip hela tiden en kontakt med affärspartners och
samhällsintressenter, men också med direkta och indirekta konkurrenter, och på
grund av den ständiga kontakten måste samarbetet mellan företaget och dess
kontaktsparter fungera (Mossberg & Sundström, 2012, s. 50).
Affärspartners, samhällsintressenter och konkurrenter påverkar nämligen
företagets förmåga att betjäna sina kunder på bästa möjliga vis, och därför
skall man inte nedvärdera dessa aktörers betydelse (Mossberg & Sundström,
2012, s. 47). En marknadsförare bör alltså känna till dessa ovan nämnda
aktörer, och veta hur han/hon bör interagera med dem, ifall han/hon vill att
kunderna skall vara nöjda, vilket garanterat är en av marknadsförarens grundmålsättning.
Ett företag måste, i sitt arbete, ta hänsyn till och kunna samarbeta med kommunen
och staten. Dock skall man inte heller glömma till exempel media. Denna
omgivning runt företaget brukar kallas för samhällsintressenter (Mossberg &
Sundström, 2012, s. 50). Företag
interagerar med kommunen och staten genom ett ständigt utbyte sinsemellan av
varor, tjänster och pengar. (Mossberg & Sundström, 2012, s. 56).
Viktigheten av att denna relation fungerar kan ses av följande; ”Interaktionen
mellan företag och kommun kan ibland bli så viktig att någon av parterna i
princip blir helt beroende av att motpartens verksamhet fungerar” (Citerad i
Mossberg & Sundström, 2012, s. 56). Också median påverkar företaget och
dess marknadsföring synnerligen mycket. Median ger ut information om företaget
till människorna i samhället, och därför är dess roll så pass stor. Ifall
median ger ut felaktig information om företaget, kan det ju till exempel leda
till att potentiella kunder låter bli att köpa varor från företaget.
Sedan så finns det, såsom redan ovan nämnts, också affärspartners, som
företaget måste ta hänsyn till. Företagets affärspartners består av kunder,
distributörer och leverantörer (Mossberg & Sundström, 2012, s. 58). Mellan
företaget och dess affärspartners sker det mycket ekonomiska transaktioner, och
därför är det viktigt att samarbetet fungerar ypperligt (Mossberg &
Sundström, 2012, s. 58). Om man till exempel funderar kring viktigheten av
leverantörerna, lönar det sig att komma ihåg, att ifall samarbetet mellan
företaget och leverantörerna inte fungerar eller finns till överhuvudtaget, så
får företaget inga varor, vilket i sin tur betyder att det inte finns produkter
att sälja. I så fall behövs ju inte marknadsföringen inom företaget heller.
Hur konkurrenssituationen på marknaden ser ut inverkar också i ett företags
sätt att marknadsföra sina produkter. På marknaden kan det råda allt ifrån
monopol till fri konkurrens, och företaget bör ta hänsyn till marknadens
konkurrenssituation, för att kunna klara sig på bästa möjliga vis (Mossberg &
Sundström, 2012, s. 63).
//Erik
Källor:
Mossberg, L. & Sundström, M. (2012): Marknadsföringsboken. Upplaga 1:2. Sverige : Studentlitteratur.
Mossberg, L. & Sundström, M. (2012): Marknadsföringsboken. Upplaga 1:2. Sverige : Studentlitteratur.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar