Jag har alltid sett på marknadsföring som enbart afficher,
reklam o.s.v. Designade för att få kunder att köpa t.e.x den nyaste
tandkrämen. Men efter att ha läst de basiska elementen innom
markandsföring, inser jag att marknadsföring är mycket mera
omfattande än så.
Något jag fick sammtycke för var att en produkt skall först och
främst uppfylla ett behov. Detta behov blir till ett begär genom
kultur och köparens personlighet. Till slut blir begäret samt
ekonomisk köpkraft till efterfrågan. Att förstå behov, begär och
efterfrågan är en viktig aspekt innom marknadsföring enligt (Kotler
& Armstrong, 2012, s.6).
En annan vikitg aspekt är att först dela in markanden in i segment
som blir basen till vem som produkten eller tjänsten är ämnad för.
Efter så tänker man igenom värde propositionen man erbjuder de
målsatta kunderna (Kotler & Armstrong, 2012, s.8-9).
Det jag fann kanske mest intressant var att marketing kan anses
som en "two-way street. Genom att kunderna genom goda
kundrelationer genomför själva marknadsföring. Genom att sprida
ryktet angående brandet och själva leta up info om man gör det
lätttillgängligt via tex hemsidor. (Kotler & Armstrong, 2012, s.1-5,7).
Jim
Källor
Kotler, P. Armstrong, G. (2012). Principles of marketing. Pearson Prentice Hall
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar