onsdag 22 januari 2014

Inför träff 3 - Jim

Jag har alltid sett på marknadsföring som enbart afficher, reklam o.s.v. Designade för att få kunder att köpa t.e.x den nyaste tandkrämen. Men efter att ha läst de basiska elementen innom markandsföring, inser jag att marknadsföring är mycket mera omfattande än så.

Något jag fick sammtycke för var att en produkt skall först och främst uppfylla ett behov. Detta behov blir till ett begär genom kultur och köparens personlighet. Till slut blir begäret samt ekonomisk köpkraft till efterfrågan. Att förstå behov, begär och efterfrågan är en viktig aspekt innom marknadsföring enligt (Kotler & Armstrong, 2012, s.6).

En annan vikitg aspekt är att först dela in markanden in i segment som blir basen till vem som produkten eller tjänsten är ämnad för. Efter så tänker man igenom värde propositionen man erbjuder de målsatta kunderna (Kotler & Armstrong, 2012, s.8-9).


Det jag fann kanske mest intressant var att marketing kan anses som en "two-way street. Genom att kunderna genom goda kundrelationer genomför själva marknadsföring. Genom att sprida ryktet angående brandet och själva leta up info om man gör det lätttillgängligt via tex hemsidor. (Kotler & Armstrong, 2012, s.1-5,7).

Jim

Källor
Kotler, P. Armstrong, G. (2012). Principles of marketing. Pearson Prentice Hall

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar