onsdag 22 januari 2014

Marknadsföring: En individuell reflektion

Marknadsföring är långt det jag förväntade mig, men samtidigt mycket mer. Genom att läsa det första kapitlet i ”Marknadsföringsboken” Mossberg & Sundström (2011) har jag fått en bredare uppfattning om ämnet, det är faktiskt flera aspekter som jag inte hade kunnat förknippa med marknadsföring.

Redan i ett tidigt skede i det första kapitlet Mossberg & Sundström (2011, s.16) dyker tekniken fram, det är jag intresserad av och det handlar mitt huvudämne (Informationssystem) också mycket om. Tekniken har vuxit enormt inom marknadsföringen under det senaste decenniet, och därför vill jag lära mig att använda tekniken i marknadsföringssituationer. I slutet av kapitel 1 Mossberg & Sundström (2011, s.42) i bokens disposition väcktes mitt intresse speciellt emot kapitlen 11 och 12. I kapitel 11 berättas det om hur företag prissätter sina produkter, det är viktigt eftersom att konsumenten ofta har högsta tyngden i köps beslutandet lagt just på priset. I kapitel 12 däremot tas det upp olika distributionskanaler, för att en produkt skall få kännedom och bli såld i stora mängder måste konsumenten möjligen se produkten flera gånger före denna besluter om att köpa produkten.
 - Otto 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar