onsdag 29 januari 2014

Inför träff 5 - SWOT Analys

Ett av de vanligaste verktygen för självvärdering av organisationer är SWOT-analys. (Albinsson 1998:192-193). Akronymen SWOT står för Strengths, Weaknesses, Opportunities och Threats; eller på svenska styrkor, svagheter, möjligheter och hot. En SWOT analys är ett verktyg för att analysera ett företags interna situation och samt hur det påverkas av sin omgivning. Målsättningen med en SWOT analys är att identifiera företagets styrkor och svagheter samt matcha dessa mot eventuella affärsmöjligheter. (Kotler & Armstrong 2012, s. 54)

Attributen styrkor och svagheter hänvisar till interna faktorer inom företaget. Styrkor kan vara interna förmågor, resurser eller andra positiva faktorer som kan hjälpa företaget att betjäna sina kunder och nå sina målsättningar. Svagheter syftar på interna begränsingar eller andra negativa faktorer som hindrar företaget att nå sin fulla potential. (Kotler & Armstrong, 2012, s. 53)

Attributen möjligheter och hot hänvisar till externa faktorer som påverkar affärsverksamheten. Möjligheter kan t.ex. vara nya trender eller andra fördelaktiga situationer i omgivningen som företaget kan utnyttja för sin verksamhet. Hot hänvisar till externa faktorer, vilka företaget självt inte kan påverka som kan hindra företaget att nå sina målsättningar. (Kotler & Armstrong, 2012, s. 54)

Jonas

Källor
Albinsson, P. (1998). Den lärande organisationen: från vision till verklighet. Jönköping: Brain books.
Kotler, P. Armstrong, G. (2012). Principles of marketing. Pearson Prentice Hall


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar