onsdag 5 februari 2014

Inför träff 7

Företag tillverkar produkter/tjänster som de säljer åt kunder, för att göra vinst. Om det inte finns kunder, finns det inget behov att tillverka produkter, inget behov att fortsätta med verksamheten. I marknadsföring är kunderna de mest centrala, för marknadsföringen går ut på att marknadsföra produkter åt kunder. Till företagens uppgift hör att skaffa nya kunder och bevara dem (Mossberg & Sundström, 2012, s.26). Det kallas att skapa kundrelationer, som också är en central roll inom marknadsföring.

Kunder konsumerar på basis av deras behov. Det förekommer också att man köper produkter som man inte direkt har användning, nytta av. För företag är det viktigt att kunna, förstå kunden och kundens köpbeteende (Mossberg & Sundström, 2012, s.100). När man bättre förstår kunderna och hur de tänker, måste man kunna marknadsföra produkterna så att kunden får så stort kundvärde som möjligt (Mossberg & Sundström, 2012, s.26). Kundvärde är en viktig aspekt för företagen och man bör hålla ett starkt förhållande till kunden med att, ständigt leverera varor som motsvarar kundens nytta (Mossberg & Sundström, 2012, s.26). När kommunikation med företaget och kunden fungerar är båda partnerna lyckliga. Då talar man om kundnöjdhet som uppstår inte endast med att kunden är nöjd med produkten, utan också via kundrelationen med kunden och företaget (Mossberg & Sundström, 2012, s.28)
.
Företag strävar att sälja så mycket som möjligt, och med köpen uppstår det nya kunder. Företag bör ständigt skaffa nya kunder, men det sägs också att det är dyrare att skaffa en ny kund än att behålla en existerande kund (Mossberg & Sundström, 2012, s.26). Kundlojala kunder är de mest värdefulla kunderna och det är viktigt för företagen att bevara en stark kundrelation med dem. Kundlojal innebär att kunden är lojal till varumärket företaget producerar och ständigt konsumerar produkten, detta kan också kallas som beteendemässig lojalitet (Mossberg & Sundström, 2012, s.29). När företaget lyckats sälja en produkt och lovat en viss nytta åt kunden och varan motsvarat kundens förväntningar, har företaget lyckats med kundtillfredställelse (Mossberg & Sundström, 2012, s.27-28).

Sammanfattningsvis bör företagen förstå att kunderna spelar i en enorm roll inom marknadsföringen. Man bör förstå kunden, motsvara kundens nytta, samt bevara en stark kundrelation, för att bevara kunden samt lojaliteten.  

//Max

Källor: Mossberg, L. & Sundström, M. (2012): Marknadsföringsboken. Upplaga 1:2. Sverige : Studentlitteratur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar