Företag tillverkar produkter/tjänster som de säljer åt kunder, för att göra
vinst. Om det inte finns kunder, finns det inget behov att tillverka produkter,
inget behov att fortsätta med verksamheten. I marknadsföring är kunderna de
mest centrala, för marknadsföringen går ut på att marknadsföra produkter åt
kunder. Till företagens uppgift hör att skaffa nya kunder och bevara dem
(Mossberg & Sundström, 2012, s.26). Det kallas att skapa kundrelationer,
som också är en central roll inom marknadsföring.
Kunder konsumerar på basis av deras behov. Det förekommer också att man
köper produkter som man inte direkt har användning, nytta av. För företag är
det viktigt att kunna, förstå kunden och kundens köpbeteende (Mossberg
& Sundström, 2012, s.100). När man bättre förstår kunderna och hur de tänker, måste man kunna marknadsföra produkterna så att kunden får så stort
kundvärde som möjligt (Mossberg & Sundström, 2012, s.26). Kundvärde är en
viktig aspekt för företagen och man bör hålla ett starkt förhållande till
kunden med att, ständigt leverera varor som motsvarar kundens nytta (Mossberg
& Sundström, 2012, s.26). När kommunikation med företaget och kunden
fungerar är båda partnerna lyckliga. Då talar man om kundnöjdhet som uppstår inte
endast med att kunden är nöjd med produkten, utan också via kundrelationen med
kunden och företaget (Mossberg & Sundström, 2012, s.28)
.
Företag strävar att sälja så mycket som möjligt, och med köpen uppstår det
nya kunder. Företag bör ständigt skaffa nya kunder, men det sägs också att det
är dyrare att skaffa en ny kund än att behålla en existerande kund (Mossberg
& Sundström, 2012, s.26). Kundlojala kunder är de mest värdefulla kunderna
och det är viktigt för företagen att bevara en stark kundrelation med dem.
Kundlojal innebär att kunden är lojal till varumärket företaget producerar och
ständigt konsumerar produkten, detta kan också kallas som beteendemässig
lojalitet (Mossberg & Sundström, 2012, s.29). När företaget lyckats sälja
en produkt och lovat en viss nytta åt kunden och varan motsvarat kundens förväntningar,
har företaget lyckats med kundtillfredställelse (Mossberg & Sundström,
2012, s.27-28).
Sammanfattningsvis bör företagen förstå att kunderna spelar i en enorm roll
inom marknadsföringen. Man bör förstå kunden, motsvara kundens nytta, samt
bevara en stark kundrelation, för att bevara kunden samt lojaliteten.
//Max
Källor: Mossberg, L. & Sundström, M. (2012): Marknadsföringsboken. Upplaga 1:2. Sverige : Studentlitteratur.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar