onsdag 26 februari 2014

Inför träff 11 - Kommunikationsplan

En kommunikationsplan spelar en stor roll inom ett företags marknadsföring, detta på grund av att kommunikationsplanen hjälper ett företag att kommunicera på rätt sätt med dess motparter. Planeringen hjälper ett företag i dess process i att hitta den passliga vägen att nå dess olika målgrupper på ett sakenligt sätt, utan att företaget till exempel bryter mot lagen med dess kommunikation (Mossberg & Sundström, 2012, s. 282). 

Kommunikationsprocessen innehåller olika frågeställningar, och kommunikationsplanen bygger på dessa frågor (Mossberg & Sundström, 2012, s. 281-282). Frågorna handlar om vem företagen vill nå med marknadskommunikationen samt vilket budskap företaget skall kommunicera utåt (Mossberg & Sundström, 2012, s. 277). Dessutom innehåller kommunikationsprocessen frågor såsom vilka media och/eller verktyg företaget skall använda för att företagets budskap skall nå fram till kunderna och vad budskapet faktiskt skall innehålla (Mossberg & Sundström, 2012, s. 278-279). Som sista frågor i kommunikationsprocessen brukar man fundera på hur ett företag ska mäta effekterna av dess insatser på marknaden samt vad som är tillåtet och otillåtet att göra (Mossberg & Sundström, 2012, s. 281). 

Förutom att kommunikationsplanen bygger på kommunikationsprocessens olika frågeställningar, är idén med kommunikationsplanen att den bör sammansvetsa ett företags långsiktiga arbete med självaste marknadskommunikationen som företaget utövar (Mossberg & Sundström, 2012, s. 282). Då en kommunikationsplan utarbetas, är förhoppningen med planen nämligen att den inte bara skall fungera ihop med till exempel ett enskilt evenemang, utan skall som sagt även fungera ihop med företagets långsiktiga arbete (Mossberg & Sundström, 2012, s. 282). Det räcker alltså inte, att en kommunikationsplan bara fungerar för marknadsförarna då de är till exempel på en mässa och marknadsför ett företags produkter, utan planen måste utarbetas enligt företagets långsiktiga arbetsplaner.

En viktig del i kommunikationsplanen är de juridiska aspekterna, alltså det ett företag får och inte får göra på marknaden. Marknadsföringslagen är en lag som varje marknadsförare bör veta och kunna anpassa sig till (Mossberg & Sundström, 2012, s. 282). Ett företag får inte göra vad som helst för att nå dess kunder på bästa möjliga vis, utan måste faktiskt följa lagen (Mossberg & Sundström, 2012, s. 282). Ett bilförsäljningsföretag måste till exempel meddela kunden, ifall en bil de säljer vid något skede av bilens livstid varit i en så stor kollision, att bilen blivit utlöst av ett försäkringsbolag. Det finns faktiskt myndigheter som kontrollerar att företagens marknadskommunikation utövas på ett lagenligt sätt.

Självaste kommunikationsplanen är enormt viktig för ett företags marknadsföringsarbete. I och med att den definierar vem företagen vill nå på marknaden samt hur detta skall ske, är planen faktiskt essentiell för att marknadsföringen inom ett företag skall fungera. Ifall ett företag har uträttat en bra kommunikationsplan, har företaget en större chans att nå framgångar med dess marknadsföring.

//Erik

Referenser:

Mossberg, L. & Sundström, M. (2012): Marknadsföringsboken. Upplaga 1:2. Sverige : Studentlitteratur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar