Kunden och kundrelationerna har en mycket central roll inom marknadsföringen. Dessa parter har således en synnerligen stor inverkan i hur ett företag marknadsför dess produkter. I marknadsföringsarbetet bör ett företag ta hänsyn till kunderna och deras önskemål. Ifall detta inte görs, riskerar företaget att förlora dess kunder. Utan kunder är det ingen idé att fortsätta med verksamheten. Därför kan man säga, att det till en marknadsförares centrala uppgifter hör att behålla, men också skaffa nya kunder, åt företaget (Mossberg & Sundström, 2012, s. 26).
Då ett företag marknadsför dess produkter, bör företaget känna till dess kunder ypperligt (Mossberg & Sundström, 2012, s. 101). Företaget måste alltså veta, hur kunderna tänker. Allt ifrån hur kunderna väljer sina produkter till hur kunderna köper produkterna, är frågor som företaget måste fundera på, ifall företaget vill skapa fungerande relationer med dess kunder (Mossberg & Sundström, 2012, s. 101). Huvudsakliga uppgiften är att erbjuda kundvärde samt tillfredsställelse åt kunderna (Mossberg & Sundström, 2012, s. 26). Ifall kunderna känner att de blir tillfredsställda, och att företaget lyssnar på deras önskemål, känner kunderna sig nöjda (Mossberg & Sundström, 2012, s. 26). En marknadsförare har högst troligen lyckats med sitt marknadsföringsarbete, ifall kunderna känner sig nöjda. Dessutom är det viktigt för företaget att ha kunskap om hur kunderna samlar in information om produkter (Mossberg & Sundström, 2012, s. 101). För företaget är det mycket enklare att marknadsföra produkterna, ifall företaget har information om kundernas beteende på marknaden. Kundbeteendet kan analyseras med hjälp av ett CRM-system (Customer Relationship Management). Detta CRM-system samlar in information om kunderna då kunderna gör inköp.
Kunderna är en av ett företags viktigaste omgivningsaktörer (Mossberg & Sundström, 2012, 50). Generellt gäller att ju fler kunder ett företag har, desto större omsättning har företaget. Fler kunder innebär ofta även en än större vinst åt företaget. Därför är det fullt naturligt, att företagen strävar efter att tillfredsställa kunderna på bästa möjliga vis. Företagen lockar till sig kunder genom att marknadsföra sina produkter på ett smart och ofta uppmärksamt sätt.
Sammanfattningsvis kan man säga, att företaget faktiskt bör förstå kundernas betydelse för företagets marknadsföring och för hela verksamheten. Det är mer än viktigt, att företaget värnar om kunderna, och ser till att kunderna förblir kunder hos företaget i fortsättningen också.
//Erik
Källor:
Mossberg, L. & Sundström, M. (2012): Marknadsföringsboken. Upplaga 1:2. Sverige : Studentlitteratur.
Då ett företag marknadsför dess produkter, bör företaget känna till dess kunder ypperligt (Mossberg & Sundström, 2012, s. 101). Företaget måste alltså veta, hur kunderna tänker. Allt ifrån hur kunderna väljer sina produkter till hur kunderna köper produkterna, är frågor som företaget måste fundera på, ifall företaget vill skapa fungerande relationer med dess kunder (Mossberg & Sundström, 2012, s. 101). Huvudsakliga uppgiften är att erbjuda kundvärde samt tillfredsställelse åt kunderna (Mossberg & Sundström, 2012, s. 26). Ifall kunderna känner att de blir tillfredsställda, och att företaget lyssnar på deras önskemål, känner kunderna sig nöjda (Mossberg & Sundström, 2012, s. 26). En marknadsförare har högst troligen lyckats med sitt marknadsföringsarbete, ifall kunderna känner sig nöjda. Dessutom är det viktigt för företaget att ha kunskap om hur kunderna samlar in information om produkter (Mossberg & Sundström, 2012, s. 101). För företaget är det mycket enklare att marknadsföra produkterna, ifall företaget har information om kundernas beteende på marknaden. Kundbeteendet kan analyseras med hjälp av ett CRM-system (Customer Relationship Management). Detta CRM-system samlar in information om kunderna då kunderna gör inköp.
Kunderna är en av ett företags viktigaste omgivningsaktörer (Mossberg & Sundström, 2012, 50). Generellt gäller att ju fler kunder ett företag har, desto större omsättning har företaget. Fler kunder innebär ofta även en än större vinst åt företaget. Därför är det fullt naturligt, att företagen strävar efter att tillfredsställa kunderna på bästa möjliga vis. Företagen lockar till sig kunder genom att marknadsföra sina produkter på ett smart och ofta uppmärksamt sätt.
Sammanfattningsvis kan man säga, att företaget faktiskt bör förstå kundernas betydelse för företagets marknadsföring och för hela verksamheten. Det är mer än viktigt, att företaget värnar om kunderna, och ser till att kunderna förblir kunder hos företaget i fortsättningen också.
//Erik
Källor:
Mossberg, L. & Sundström, M. (2012): Marknadsföringsboken. Upplaga 1:2. Sverige : Studentlitteratur.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar