söndag 9 februari 2014

Inför träff 8 – Centrala begrepp tillhörande en kundcentrerad marknadsföringsapproach

Segmentering, differentiering, target marketing och positionering är alla viktiga begrepp inom marknadsföringen. För en marknadsförare är det viktigt att veta vad dessa begrepp betyder, och hon/han bör även kunna använda sig av begreppen i sitt marknadsföringsarbete. Begreppen kommer till sin nytta främst då det är frågan om en marknadsföring, där kunden och kundens önskemål ligger i huvudfokus.

Av dessa ovan nämnda begrepp innebär segmentering att man delar upp en marknads potentiella köpare i olika grupper, där man vid uppdelningen utgår ifrån likheter och skillnader mellan köparna (Mossberg & Sundström, 2012, s. 195). Uppdelningen kan bland annat göras utgående från köparnas beteende, behov, demografi och klädstil. Segmenteringen används för att ett företag skall kunna rikta in siktet på de köpare, som möjligen är eller blir intresserade av företagets produkter (Mossberg & Sundström, 2012, s. 195). Med andra ord har företaget, efter att en segmentering har gjorts, lättare för sig att sälja dess produkter. Ofta är det så, att företaget vill inrikta sin försäljning till de mest lönsamma kunderna, för att denna inriktning ger mest pengar åt företaget (Mossberg & Sundström, 2012, s. 195). Då de potentiella kunderna är indelade i grupper, är det lättare för företagets marknadsförare att marknadsföra produkterna, just för att en viss grupps kunder är så kallat ”liksinnade”. Alltså kan företaget använda sig av en viss typs marknadsföring för en viss grupp.

Target marketing är något som intresserar mig personligen något oerhört mycket. För ett företag är det viktigt att kunna rikta dess marknadsföring till rätt segment. Target marketing handlar om att man uppdelar en marknad i olika segment, och sedan fokuserar man marknadsföringsarbetet på en eller ett par segment (Kotler & Armstrong, 2012, s. 49). Marknadsföringen fokuseras på det eller de segment, som är mest attraktiva ur försäljarens synvinkel (Kotler & Armstrong, 2012, s. 49). Särskilt för lite mindre företag kan target marketing vara en av nycklarna till verksamhetens framgång. Låt oss säga att ett företag, med begränsade resurser, säljer Porsche-bilar i Finland. Företaget har då alltså bestämt sig för att nischa sig. Företaget säljer bilar till ett visst kundsegment, där det inte finns så mycket konkurrens. I detta segment är kunderna rika, och har råd att köpa bilar som till och med kan kosta över 300 000 euro.  Mängden bilar som företaget säljer är kanske inte förvånansvärt stor, men i och med att bilarna kostar så pass mycket, får företaget in mycket pengar. Ett stort kassaflöde innebär ofta framgång för företaget.

Positionering är ett begrepp, som ofta kommer upp i marknadsföringssammanhang. Det innebär, att ett företag arbetar med att få dess produkter att uppfattas som optimala, sett ur kundernas synvinkel (Mossberg & Sundström, 2012, s. 211). Detta sker, efter att man bestämt en eller ett par målgrupper, runt vilket marknadsföringsarbetets fokus skall ligga (Mossberg & Sundström, 2012, s. 211). Marknadsföringen anpassas alltså efter vad kunderna tänker på och efter vad kunderna anser vara viktigt i produkterna (Mossberg & Sundström, 2012, s. 211). Ett företags målsättning med positioneringen är att få kunderna att anse att företagets produkter är mer värda än konkurrenternas produkter, vilket ju i så fall medför att kunderna köper företagets produkter istället för konkurrenternas produkter.

Då man vid segmenteringen anpassar marknadsföringen till ett visst segment, anpassar man vid differentieringen även produkten till det valda segmentet (Mossberg & Sundström, 2012, s. 210). Tanken är, att produkten efter anpassningen skall attrahera dess målgrupp (Mossberg & Sundström, 2012, s. 210). Differentieringen är en mycket viktig del av ett företags framgång i dess marknadsföring. En effektivt skött differentiering innebär nämligen ofta att företaget får konkurrensfördelar gentemot företagets konkurrenter på marknaden. 

Dessa ovan nämnda centrala begrepp är som sagt mycket viktiga inom marknadsföringen, och av den orsaken var det mycket givande att läsa om begreppen. Efter denna uppgift anser jag, att mina kunskaper inom marknadsföringen än en gång utvidgats, vilket kan ses som mycket positivt.

//Erik

Källor:

Mossberg, L. & Sundström, M. (2012): Marknadsföringsboken. Upplaga 1:2. Sverige : Studentlitteratur.

Kotler, P. & Armstrong, G. (2012): Principles of Marketing. 14th edition. Pearson Prentice Hall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar