Inom marknadsföringen är segmentering, positionering,
differentiering och target marketing, centrala viktiga begrepp, för företagen.
Företagen bör veta vad begreppen innebär och hur de påverkar marknadsföringen.
Begreppet segmentering betyder att man delar in marknaden
i olika grupper (Mossberg & Sundström, 2012, s.195). När man segmenterar
tar man i beaktan konsumenternas likheter, skillnader, intressen,
konsumtionsmönster samt preferenser (Mossberg & Sundström, 2012, s.195). Tanken
med att segmentera, är att kunna lättare fokusera på de kunder som är potentiella,
samt lönsamma för organisationen. När man har segmenterat, är följande steg för
företaget att koncentrera sig på den segmenterade gruppen. Nu är det betydligt
enklare att marknadsföra produktera när man har en bättre ”know how”, om hurdan
konsumenterna är samt vad de är intresserade av. Segmentering förekommer också
i olika former som exempelvis: geografisk segmentering, som innebär att man
delar marknaden upp beroende på var konsumenterna är bosatta (Mossberg &
Sundström, 2012, s.199). Demografisk segmentering innebär igen att man delar
marknadens köpare enligt: ålder, kön, civilstånd samt andra faktorer (Mossberg
& Sundström, 2012, s.199). Segmentering är ett strategiskt sätt att lättare
kunna erbjuda kunderna vad de vill ha och behålla kunderna nöjda (Mossberg
& Sundstöm, 2012, s.195).
När man talar om positionering är det frågan om hur
köparen uppfattar produkten gentemot konkurrenternas (Mossberg & Sundström,
2012, s.211-212). Från företagets synvinkel innebär positionering igen hur man
skall marknadsföra produkten, så att produkten uppfattas på det mest optimala
sättet av kundens synvinkel (Mossberg & Sundström, 2012, s.211). Efter att
man har segmenterat och fått reda på den kundgrupp som är mest ideal, är
följande steg att satsa på positioneringen. Man bör använda sig av en
positioneringsstrategi som motsvara bäst kundens uppfattning av produkten
(Mossberg & Sundström, 2012, s.212). Med sin marknadsföring bör man
särskilja produkten från konkurrenternas och bära ut budskapet med sin produkt,
så att kunden uppfattar produkten som den mest optimala, av alla de andra
produkterna (Mossberg & Sundström, 2012, s.211-212). Kortare sagt bör man
skapa en image för företaget och dess produkter som motsvara kunden på det mest
optimala sättet (Mossberg & Sundström, 2012, s.212).
Target marketing är en koncentrerad marknadsföringsstrategi
som går ut på att efter man segmenterat marknaden i olika grupper, väljer man
att satsa på en viss eller ett par grupper (Mossberg & Sundström, 2012,
s.211). Företaget använder resurserna på den fokuserade gruppen eller grupperna.
När man fokuserar mera på en viss grupp, blir också resultatet bättre. Target
marketing kan exempelvis vara att Nike skulle satsa mera på deras ishockey
kunder, än på deras kunder inom tennis.
Differentiering betyder att ett företag vill med sin
produkt inte endast nå en målgrupp utan flera. Företaget bör då konstruera olika
modeller av samma produkt så att varje modell motsvarar målgruppens
förväntningar (Mossberg & Sundström, 2012, s.210). Ett exempel av
differentiering kan vara exempelvis Apples bärbardator. Apple har olika
modeller av sin Macbook, vanlig macbook för vanligare bruk, macbook pro för mer
avnacerad bruk eller macbook air för mer jobbrealterat bruk. Med Apples olika bärbardatorer når man åt till
fler kundgrupper, som hör till samma segment.
//Max
Källa: Mossberg, L. & Sundström, M. (2012): Marknadsföringsboken. Upplaga 1:2. Sverige : Studentlitteratur.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar