onsdag 12 februari 2014

Inför träff 7 - Kunder, kundbeteende och kundrelationer

Kunder gör många köpbeslut per dag. Dessa beslut strävar många stora företag att forska i och ta reda på hur dessa beslut görs. En central fråga innom marknadsföring är; Hur reagerar kunder på olika sorters form av marknadsföring som företaget kan använda?

Stimuli såsom Produkt, pris, Plats, och kampanj; Är en del av fakoterna som hör till omgivningen. De andra är de teknologiska, sociala, kulturella och ekonomiska. Omgivningen stimulerar kunden, men karaktären och beslutsfattandet varier från kund till kund. Detta leder till varierande köp resultat. Till karaktärsdrag som påvärkar köpbesluten hör; Kulturella, sociala, personliga(ekonomi, ålder, livstil etc.) och psykologiska.
(Kotler & Armstrong, 2012, s. 134-150)

Det finns fyra olika beslutsbeteende: Vaneköpsbeteende är när kunden inte bryr sig destomera om detaljerna av köpet eller skillnaderna mellan de olika märkerna är näst intill obefintliga. De väljer det märke som är bekant. tex. kunden vill ha salt, skillnaderna mellan märkerna är små och kunden bryr sig inte destomer, salt är salt, kunden tar det som känns mest bekant.(Kotler & Armstrong, 2012, s. 150-152)

Dissonansreducerande köpbeteende är när kunden är mycket insatt och köpet är dyrt, riskabelt och förekommer sällan, men skillnader mellan märkena är mycket små. tex. Ett kök till ett egnahemshus.
Priset och tillfället påverkar starkast här.(Kotler & Armstrong, 2012, s. 150-152)

Komplext köpbeteende är när kunden är mycket insatt i köpet och ser stora skillnader mellan märkena. tex. Köpa av en ny PC. Företaget behöver hjälpa till att utbilda kunden om specifikationerna och dess invärkan.(Kotler & Armstrong, 2012, s. 150-152)

Variationssökande köpsbeteende. Är när kunden inte är så inolverad men skillanderna på märken uppfattas som stora.tex. Kakor.
(Kotler & Armstrong, 2012, s. 150-152)

Kundrelationer är ett av det viktigaste koncepten inom modärn marknadsföring.
Kundrelation är essentiellt hur man skapar behåller monetära relationer med kunderna.
Aspekterna hu man skaffar, behåller och vidareutvecklar relationerna hör till detta koncept.

Nyckeln till att bygga kundrelationer är att skapa bättre kundvärde och nöjdhet än konkurrenterna. Om en kund är nöjd är det högst sannolikt att kunden kan utvecklas till en stamkund. Som stamkund utvecklas oftast den monetära relationer i form av att större projekt/tjänster/produkter beställs och en positiv sprial skapas. Utöver detta kommer också stamkunden att positivt påvärka beslut åt potentiella kunder samt exponera dem åt företagest tjänster/produkter.
(Kotler & Armstrong, 2012, s. 12-13)

Jim

Källor

Kotler, P. Armstrong, G. (2012). Principles of marketing. Pearson Prentice Hall

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar