söndag 13 april 2014

Blogginlägg 13.4

Under det femte projektet har vi fått som uppgift att jobba med försäkringsbolaget LähiTapiola. Hittills har vi jobbat med olika modeller samt analyser: bransch-, konkurrent-, och varumärkesanalyser. Vi har även flitigt sökt information om bolaget, samt lite om konkurrenterna av olika diverse sidor. I vår sammanfattning nu, lyfter vi fram Magic moments och Pain points av försäkringsbolaget LähiTapiola, på basis av vår informationssökning samt analyser.


Magic moments
  • Bred kundbas
  • Gammalt lojalt företag
  • Har kontor överallt i Finalnd
  • Mångsidigt och kvalitétsmässigt utbud 
  • "Vi är det lokala bolaget som ägs av kunderna" (mindre klagomål)
  • Kostnadseffektivt
  • De andra mest nöjda kunder enligt taloussanomats artikel
  • Finskt pålitligt företag

LähiTapiola är ett av de ledande försäkringsbolagen inom försäkringsbranschen med en bred kundbas samt lojala kunder, tack vare kundernas ägoandelar. Företag har kontor runt om i Finalnd och erbjuder de lokal kunderna med mångsidiga försäkringstjänster (lähitapiola.fi). Företaget är Finskt och kännetecknat som pålitligt, och har även mycket nöjda kunder (Taloussanomat, 11.11.2013). Utbudet av produkter är mångsidigt och kvalitén är bra eftersom kunderna är nöjda för det mesta. 


Pain Points
  • Fusionen, okända banktjänster (Tapiola Esbobank grundats 1982)
  • Krånglig webbsida, banktjänsterna och försäkringstjänsterna separata
  • Förbättringsbar informationshämtning
  • Hård konkurrans på försäkringsmarknaden
  • Många kraftiga konkurrenter
  • Förbättringsbar service (lokalt), prissättning (mer konkurrenskraftiga), image (mer schysta)
  • brist av samarbetspartner

Tapiola banktjänsten är flummig för kunderna och mer okänd än LähiTapiolas konkurrenters banktjänste företag. Det är ofta via webbsidan som kunderna bekantar sig med företagets försäkrings utbud, webbsidan borde därför vara enklare strukturerad för att kunden skulle få en klar bild av produkterna (lähitapiola.fi). Informationsflödet mellan företaget och kunden kunde förbättras till exempelvis via en live chattruta på webbsidan där kunder kan fråga vad som hels gällande företagets tjänster. Konkurransen på försäkrings branchen är hård och svår för att produkterna inte har klara gränser. Andra företag är even starka och har bra verksamhet samt sina egna lojala kundgrupper (Taloussanomat 11.11.2013). Förbättringsbart vore kontor, som skulle kunna finnas i större mängder för att lokalisera verksamheten runtom i Finland. Priser kunde vara mer konkurrentkraftiga och även imagen skulle kunna förstärkas med en mer schyst kundservice. Den sista Pain Pointen är brist på sammarbetspartner.

Källor:

http://www.vertaa.fi/vakuutukset/, hämtad 13.4.2014

http://www.taloussanomat.fi/raha/2012/09/15/vaara-valinta-lisaa-vakuutuslaskuasi-satasilla/201237834/139, hämtad 13.4.2014

http://www.taloussanomat.fi/asuminen/2013/07/17/tama-vai-tuo-vakuutus-ala-maksa-tuplasti/20139738/310, hämtad 13.4.2014

Op-Pohjola https://www.pohjola.fi/pohjola/group/op-pohjola-group?id=358000&kielikoodi=en
Sampo-Nordea-If , hämtad 13.4.2014

http://www.nordea.com/Om%2bNordea/Koncernen%2bi%2b%C3%B6versikt/Fakta%2boch%2bsiffror/831072.html, hämtad 13.4.2014

Aktia-Folksam http://media.folksam.se/sv/ir/nyckeltal/, hämtad 13.4.2014

Kalevavakuutus.fi, https://www.kalevavakuutus.fi/tuotteet/kalevan-muut-vakuutukset, hämtat 13.4.2014

Lähitapiola.fi,  http://www.lahitapiola.fi/www/yksityisasiakkaat/, hämtat 13.4.2014

Taloussanomat.fi,  http://www.taloussanomat.fi/yritykset/2013/11/11/kysely-turvalla-ja-fennialla-tyytyvaisimmat-asiakkaat/201315640/12?pos=related, hämtat 13.4.2014

fine.fi, http://www.fine.fi/finanssitietoa/vakuutukset-ja-vahingot/henkivakuutus-saasto-ja-sijoitusvakuutukset.html, Hämtat 13.4.2014

Pohjolas webbsidor,  https://www.pohjola.fi/pohjola?id=300000, hämtad 13.4.2014.

Fennias hemsida: http://www.fennia.fi/ ,hämtad 13.4.2014

If:s hemsida: http://www.if.fi/web/fi/svenska/privat/pages/default.aspx, hämtad 13.4.2014

Aktias webbsidor, http://www.aktia.fi/sv/vakuutukset, hämtade 13.4.2014

Elia Ranta, Tämä vai tuo vakuutus - älä maksa tuplasti, http://www.taloussanomat.fi/asuminen/2013/07/17/tama-vai-tuo-vakuutus-ala-maksa-tuplasti/20139738/310, hämtad 13.4.2013




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar