En konkurrentanalys hjälper ett företag att identifiera konkurrenternas strategier, mål, styrkor samt svagheter (Mossberg & Sundström, 2012, s.365-366). Vanligt inom en konkurrentanalys är även en ”benchmarking”, vilket innebär att produkterna jämförs med konkurrenternas, för att förbättra kvalitén och utförandet av produkterna (Mossberg & Sundström, 2012, s.366). Jag har valt att använda Swot-analysen, för att jämföra LähiTapiolas styrkor, svagheter, möjligheter samt hot, jämfört med försäkringsbolaget Fennia.
Styrkor: Försäkringsbolaget Fennia har en mycket stilig och enkel nätsida, var man lätt hittar de olika försäkringskategorierna. Båda försäkringsbolagen har breda försäkringskategorier, som gör det lätt för konsumenten att sköta sina försäkringsärenden inom samma försäkringsbolag. Både Fennia och LähiTapiola har sin information på finska samt svenska, som är positivt.
Svagheter: Fennia har endast försäkringstjänster, när igen LähiTapiola har andra tjänster som: bank- och placeringstjänster. Fennia har även betydligt mindre arbetskraft, jämfört med sina konkurrenter inom försäkringsbranschen. Förra året hade Fennia dryga 1000 anställda, när igen LähiTapiolas arbetskraft bestod av ca. 4000 anställda.
Möjligheter: Fennia har möjligheten att utvidga sig, från att bara agera inom försäkringsbranschen. En utvidgning för Fennia skulle säkert vis locka mera kunder och öka deras kundbas.
Hot: Fennia har endast försäkringstjänster och många av konkurrenterna har även andra tjänster förfogade åt kunderna. Risken här är att kunderna vill behandla alla deras försäkringar inom samma försäkringsbolag.
Max
Referenser:
Mossberg, L. & Sundström, M. (2012): Marknadsföringsboken. Upplaga 1:2. Sverige : Studentlitteratur.
Fennias hemsida: http://www.fennia.fi/ ,hämtad 9.4.2014
LähiTapiolas hemsida: http://www.lahitapiola.fi/www/yksityisasiakkaat/ ,hämtad 9.4.2014
Styrkor: Försäkringsbolaget Fennia har en mycket stilig och enkel nätsida, var man lätt hittar de olika försäkringskategorierna. Båda försäkringsbolagen har breda försäkringskategorier, som gör det lätt för konsumenten att sköta sina försäkringsärenden inom samma försäkringsbolag. Både Fennia och LähiTapiola har sin information på finska samt svenska, som är positivt.
Svagheter: Fennia har endast försäkringstjänster, när igen LähiTapiola har andra tjänster som: bank- och placeringstjänster. Fennia har även betydligt mindre arbetskraft, jämfört med sina konkurrenter inom försäkringsbranschen. Förra året hade Fennia dryga 1000 anställda, när igen LähiTapiolas arbetskraft bestod av ca. 4000 anställda.
Möjligheter: Fennia har möjligheten att utvidga sig, från att bara agera inom försäkringsbranschen. En utvidgning för Fennia skulle säkert vis locka mera kunder och öka deras kundbas.
Hot: Fennia har endast försäkringstjänster och många av konkurrenterna har även andra tjänster förfogade åt kunderna. Risken här är att kunderna vill behandla alla deras försäkringar inom samma försäkringsbolag.
Max
Referenser:
Mossberg, L. & Sundström, M. (2012): Marknadsföringsboken. Upplaga 1:2. Sverige : Studentlitteratur.
Fennias hemsida: http://www.fennia.fi/ ,hämtad 9.4.2014
LähiTapiolas hemsida: http://www.lahitapiola.fi/www/yksityisasiakkaat/ ,hämtad 9.4.2014
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar