onsdag 9 april 2014

INFÖR TRÄFF 22 – Individuell övning

LokalTapiola är ett försäkringsbolag, som erbjuder dess kunder försäkrings-, placerings- samt banktjänster. Bolaget har en hård konkurrens i alla dessa områden av bland annat Pohjola, Nordea och IF. Som uppgift fick vi, att vi skulle analysera en konkurrent till LokalTapiola. Jag valde att närmare analysera LokalTapiolas konkurrent vid namn Pohjola. 

Denna analys kallas för en konkurrentanalys, med hjälp av vilket ett företag kan identifiera de huvudsakliga konkurrenterna (Mossberg & Sundström, 2012, s. 365-366). Med en konkurrentanalys får företaget även veta vilka styrkor, svagheter samt strategier konkurrenterna har (Mossberg & Sundström, 2012, s. 366). Till uppgiften har jag som sagt bestämt mig för att analysera en av LokalTapiolas konkurrenter, nämligen Pohjola. Detta på grund av att LokalTapiola samt Pohjola innehar liknande funktioner i deras verksamheter.

Jag valde SWOT-analysmetoden som hjälpmedel för konkurrentanalysen. SWOT-analysen går ut på att klura ut ett företags styrkor (strenghts), svagheter (weaknesses), möjligheter (opportunities) och hot (threats) (Mossberg & Sundström, 2012, s. 367). 

Styrkor:
Pohjola har en tydligare samt snyggare layout på sin hemsida jämfört med LokalTapiola. Både LokalTapiola samt Pohjola verkar kunna behålla sina kunder synnerligen väl. Det händer inte så ofta att kunder byter försäkringsbolag, åtminstone inte på lätta grunder. Båda erbjuder hemsidebesökarna information på finska, svenska samt engelska. Båda bolagen har breda försäkringskategorier. Inträdesbarriären till försäkringsbolagsbranschen är ganska hög, vilket medför att det inte är lätt för nya konkurrenter att komma med i spelet. Detta kan ses som en styrka för Pohjola, och varför inte även för LokalTapiola.

Svagheter:
En möjlig svaghet för Pohjola är det facto att bolaget är så pass stort, att det kan uppstå opersonliga förhållanden till kunderna. Förhandlinsstyrkan för både Pohjola och LokalTapiola är svag. Detta på grund av att i princip bara informationstekniken kan anses fungera som leverantör till försäkringsbolaget. Pohjola fungerar inte som företagsbank för små företag, vilket kan ses som en svaghet.

Möjligheter:
Pohjola är i dagsläget den största finansgruppen i Finland. Åtminstone delvis på grund av detta har man möjligheten att bli marknadsledare som bank för stora kunder. Pohjola har möjligheten att börja fungera som företagsbank även för små företag, vilket skulle uppskattas av de mindre företagen.

Hot: 
Om Pohjolas konkurrenter rustar upp, kan det i värsta fall synas tydligt i Pohjolas business som en nedgång i resultatet. Detta möjliga upprustande kan ses som ett potentiellt hot. Pohjola är i dagsläget mer benäget att ta risker när de försäkrar diverse olika företag jämfört med LokalTapiola. 


Referenser:

Mossberg, L. & Sundström, M. (2012): Marknadsföringsboken. Upplaga 1:2. Sverige : Studentlitteratur.

LokalTapiolas webbsidor, http://www.lahivakuutus.fi/SV/Sivut/default.aspx, hämtad 9.4.2014.

Pohjolas webbsidor,  https://www.pohjola.fi/pohjola?id=300000, hämtad 9.4.2014.


//Erik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar